Kosttilskudd i svangerskapet

Snart barn i magen eller en liten på vei?

Gravid/barn | 13. september 2018

Sjekk at du får i deg det du trenger av vitaminer, mineraler og omega-3 før og under svangerskapet.

Det er ikke uvanlig å bli spesielt oppmerksom på hva man spiser i ulike faser i livet, og en av de viktigste fasene for kvinner er gjerne under en graviditet. Å finne ut hva som er riktig for seg og sin kropp kan være en utfordring, men det er noen råd det er bred enighet om at er både bra for kroppen og viktig for utviklingen av fosteret i magen.

 

LES OGSÅ: Nye retningslinjer for jerntilskudd i svangerskapet

Kosttilskudd du trenger under graviditeten

Merk deg disse fire: I tillegg til en rekke vitaminer og mineraler er det særlig viktig å sikre inntaket av jern, jod, omega-3 og folat før og under en graviditet.

Jern er blant annet nødvendig for dannelsen og vedlikehold av de røde blodlegemene.Mange gravide har et økt behov for jern. For å være godt forberedt til svangerskapet er det viktig med en god jernstatus på forhånd. Fullkornsprodukter er hovedkilden til jern i det norske kostholdet, men kun 6 av 10 gravide får i seg den anbefalte mengden.

Jod er viktig for normal utvikling av barnet i magen, og kanskje viktigere enn man tidligere trodde. Hvis du spiser lite hvit fisk og meieriprodukter, vil det være vanskelig å få i seg tilstrekkelige mengder gjennom kosten. Det er en fordel om du har en god jodstatus allerede før du blir gravid.

 

For å sikre god jodstatus før graviditet, anbefales alle kvinner i fertil alder et daglig kosttilskudd med jod dersom de:

  • Har et lavere daglig inntak enn 3 dl melk/yoghurt (men spiser torsk, sei eller annen hvit fisk regelmessig), eller
  • Spiser lite eller ingen torsk, sei eller annen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 5 dl melk/yoghurt.

 

Omega-3 får man i seg gjennom fet fisk, som laks og ørret, eller i form av tran eller kapsler. Et jevnt inntak av omega-3 er viktig for både gravide og ammende, og er blant annet viktig for utviklingen av hjernen og synet til barnet.

Folat, folsyre eller vitamin B9, er en viktig byggestein for fosteret, og gravide har derfor et større behov enn ellers.  Fordi dette viktige B-vitaminet kan forebygge nevralrørsdefekt (ryggmargsbrokk) hvis det tas tidlig nok, anbefaler Helsedirektoratet tilskudd på 400 µg folsyre minst en måned før svangerskap og de første tre månedene i tillegg til folat fra et variert kosthold. Siden det vanlige dagsbehovet for alle kvinner i fertil alder og gravide er 400 µg, er det uansett lurt å fortsette med tilskudd også etter første trimester, siden få får nok fra kosten alene.

 

VISSTE DU AT: Jod er spesielt viktig for gravide

Alt på ett sted

Mens det kan være fristede å handle inn det du trenger av jerntabletter, jod, omega-3 og folat, kan det vært enda enklere å ha alle de gode næringsstoffene på ett og samme sted. Vær oppmerksom på at enkelte gravide har et høyere behov for jern og trenger ekstra tilskudd.

Nycoplus Gravid sikrer kroppens daglige inntak av viktige vitaminer, mineraler og omega-3-fettsyrer. Da har du alt du trenger på ett sted, og du kan fokusere på andre viktige deler av svangerskapet, som god fysisk og mental helse.

Nycoplus gravid
Nycoplus Gravid sikrer kroppens daglige inntak av omega-3, vitaminer og mineraler gjennom hele svangerskapet.

 

Kilder:
NHI
Helsenorge

Foto: Shutterstock

NO/NYP/0918/0065

2 responses to “Snart barn i magen eller en liten på vei?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *