Nyttårsforsettene som er enkle å holde

Kosthold/ernæring | 2. desember 2017

Har du satt deg noen ambisiøse mål for det nye året? Eller vurderer du å gi opp konseptet nyttårsforsetter fordi du ikke klarer å holde dem? Med disse tipsene i bakhånd kan det bli mye lettere å holde målene du setter deg.

Høye ambisjoner, blanke ark og fargestifter kan fort bli til fulle treningssentre, strenge pekefingre og uoppnåelige mål. Det er nesten like vanlig å ha nyttårsforsetter som det er å bryte dem. Men det trenger ikke være så vanskelig å holde målene du setter deg, så lenge du stiller forberedt.

 

Den magiske datoen

Klokken slår tolv, fyrverkeriet fargelegger himmelen og plutselig er vi inne i et nytt år med nye muligheter. Du har kanskje høye ambisjoner for nyttårsforsettene, men husk at 1. januar ikke trenger å være noen magisk dato. Planlegger du nyttårsforsettene dine stiller du gjerne bedre rustet til å holde dem. Hva med å bruke januar til planlegging og heller starte i februar?

 

Sett deg personlige mål

Bruke mindre penger, bli mer organisert, gå ned i vekt, bli sunnere, trene mer og det å slutte å røyke er nyttårsforsetter mange har på sin liste. Men målene er langt i fra noen fasit for hva slags mål du bør sette seg. Bak et nyttårsforsett bør det ligge en personlig motivasjon, for det kan være vanskelig å trene mer om du faktisk ikke har lyst. Om du synes det er demotiverende å gjennomføre forsettene dine alene kan det være motiverende å finne noen å gjøre det sammen med.


Legg en konkret strategi

Det er lurt å ha nyttårsforsett som er så konkrete som mulig, da blir det enklere å måle fremgang. Og velg heller ett mål du klarer å holde, enn ti du ikke klarer å holde. I stedet for å si at du skal bli sunnere, bør du heller konkretisere målet og si at du for eksempel skal spise mer frukt og grønt. Eller at du skal velge næringsrik snacks fremfor snacks som bare er tomme kalorier. Det kan også være hensiktsmessig å sette seg delmål. Ønsker du å kutte ut godteri kan overgangen fort blir brå om du slutter på dagen. Legg derfor en strategi, kutt ned gradvis og sørg for å spare godteriet til helgen før du eventuelt kutter det helt ut.

 

Sett en tidsramme, og ikke gi opp

Det kan være lett å sette seg hårete mål som at man skal trene mer. Men det kan være vrient å holde nyttårsforsettet om du ikke har satt en konkret tidsramme. Hvorfor, hvordan og hvor lenge skal du trene? Og hva er å trene mer?  Planlegg så du klarer å gjennomføre og bak gjerne inn et konkret mål i forsettet ditt. Kanskje skal du klare å løpe fem kilometer uten pause, eller trene opp en operert kroppsdel så du fungerer bedre i hverdagen? Om du ikke har planlagt godt nok, eller ikke har god nok motivasjon kan nyttårsforsettene fort bli tomme løfter. Og husk at du ikke har tapt om du ikke klarer å gjennomføre på første forsøk.

 

Appene som hjelper deg

Med apper for alle tenkelige behov kan det bli lettere å holde nyttårsforsettene. Det finnes apper som kan gjøre det lettere for deg å innarbeide nye vaner, spise sunnere, få bedre døgnrytme, slappe mer av, trene mer og slutte å snuse og røyke. En app du liker kan være en fin påminnelse til deg selv om å ikke gi opp nyttårsforsettene. Klikk her for å lese om helse-appene du burde ha på telefonen.

 

Gjør det lettvint å velge riktig

Legger du ordentlig til rette for at du skal klare å holde nyttårsforsettene dine vil de også bli lettere å holde. I en travel hverdag kan det være lett å utsette eller velge enkle løsninger som går på bekostning av målene dine. Har du et nyttårsforsett som går ut på å spise mer næringsrikt er det lurt å legge til rette for at du klarer å gjennomføre det i hverdagen, det er tross alt flest hverdager i et år. Kjøp kokebøker med sunne oppskrifter som inspirerer deg og planlegg middagsmenyer som gjør at du slipper usunne spontankjøp.

 

Ikke glem kosen

Om kos betyr mye for deg, vil det fort føles vondt om du kutter ut alt du koser deg med. Har du et ønske om å spise mindre søtsaker, kan det være lurt å heller kose seg med sunn snacks som nøtter, tørkede epler, søtningsstoffer eller friske bær. For å nå målet kan det være motiverende å premiere seg selv når du har vært flink eller nådd et delmål. Premien er opp til deg å velge, og den trenger ikke ha noe med nyttårsforsettet ditt å gjøre.

 

Lykke til!

 

Kilder:
SMART-metoden, Peter Duckers kriterier for personlig utvikling
NHI – Er du motivert og klar til trening?
NHI – Hvor lenge holder nyttårsforsettet?

 

Foto: Scanpix

 

NO/NYP/1117/0130

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *