Nøtter – et næringsrikt mellommåltid

Kosthold/ernæring | 6. april 2015

Nøtter egner seg ypperlig som et mellommåltid eller å ha med seg på tur. De inneholder proteiner og sunt fett, samt flere mineraler og vitaminer som kroppen din trenger.

Definisjonen på en nøtt er en «tørr, hard frukt omgitt av skall», men mange nøtter er egentlig ikke nøtter – botanisk sett. Pinjekjerner er egentlig frø; mandler, kokosnøtter, valnøtter og pekannøtter er steinfrukter, og peanøtter er belgfrukter.

Hasselnøtter og kastanjer er eksempler på «ekte» nøtter. Og du trenger ikke å være «nuts» eller «klin kokos» for å spise nøtter, for de inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen din har nytte av.

Mye sunt fett. Nøtter inneholder mye fett, men dette fettet er i stor grad umettet. Det vil si sunt fett som Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser mer av. Unntaket er kokosnøtter, som inneholder mest mettet, eller usunt, fett. Generelt bør man spise lite av ristede eller salte nøtter, mens ubehandlede nøtter er langt sunnere.

Nøtter inneholder også mye protein, noe som gjør det til en viktig proteinkilde for særlig vegetarianere og veganere. Nøtter er dessuten fiberrike. Kostfiber er viktig for å holde fordøyelsen i gang og forebygge tarmsykdommer.

Som en følge av at nøtter inneholder mye fett, harskner de lett under oppbevaring. Tipset er å oppbevare nøtter tørt, mørkt og kjølig – gjerne i kjøleskapet.

ET SUNT ALTERNATIV: Nøtter og tørket frukt passer ypperlig sammen, gjerne som et sunt alternativ til lørdagsgodt – eller som en fin energikilde på tur.
ET SUNT ALTERNATIV: Nøtter og tørket frukt passer ypperlig sammen, gjerne som et sunt alternativ til lørdagsgodt – eller som en fin energikilde på tur.

Næringsrikt. De fleste nøtter inneholder mye av den flerumettede fettsyren omega-3, som har gunstig effekt på hjertet, synet og hjernens utvikling. I tillegg er nøtter stappfulle av flere vitaminer og mineraler, som for eksempel E-vitamin, folat, jern, kalsium og magnesium.

Vitaminer i nøtter. E-vitamin bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Folat (B9-vitamin) forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse.

Mineraler i nøtter. Jern har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen. Det bidrar til normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin, samt normal transport av oksygen i kroppen.

Jern bidrar også til normal kognitiv funksjon, normal energiomsetning og immunforsvarets normale funksjon. Kalsium er særlig viktig for vedlikehold av et normalt skjelett og normale tenner.

Kalsium bidrar dessuten til normal blodlevring, energiomsetning og muskelfunksjon. Magnesium er viktig for kroppens stoffskifte, normal hjerte- og muskelfunksjon, samt nervesystemets normale funksjon.

Allsidige og anvendelig. Nøtter er ikke bare smakfulle, men de er også veldig allsidige og anvendelige. Nøtter kan brukes i alt fra kjøtt og salater til desserter og fisk. Om du er småsulten før middag eller på kvelden, er nøtter et glimrende mellommåltid.

En liten nøttepose er også en fin energikilde å ha med seg på tur i skog og mark, gjerne sammen med tørket frukt.

Etter inntak av nøtter blir man ikke så fort «søtsugen», og som en følge av fettinnholdet metter nøtter godt. Nettopp derfor bør man begrense det daglige nøtteinntaket til en liten neve, cirka 50 gram. Da kan du spise nøtter med den beste samvittighet.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *