Nori – en kaliumbombe

Vitaminer/mineraler | 21. oktober 2014

Om du er glad i sushi, har du garantert spist nori. Det er nemlig de tynne arkene av tørket tang som brukes rundt maki. Nori er svært rik på vitaminer og mineraler – særlig kalium og kalsium. 

Nori er egentlig en japansk betegnelse på rødalger av slekten Porphyra, kalt fjærehinne på norsk. Ifølge Store norske leksikon dyrkes den tynne, bladformede algen i stor skala på horisontalt utspente nett i sjøen i Japan, Kina og Korea.

I tørket tilstand selges nori som tynne flak, og du finner det i mange dagligvarebutikker og naturligvis i asiatiske butikker.

Nori kan spises frisk, tørket eller utvannet, og det benyttes ofte i matretter sammen med ris. Den mest kjente er sushiretten maki, der ris, rå eller marinert fisk og gjerne små grønnsakterninger rulles inn i et noriark. Nori blir også ofte tilsatt supper, salater og appetittvekkere.

En kaliumbombe. Nori inneholder svært mye kalium. Etter mineralsalt, som knapt kan kalles en matvare, ligger nori øverst på Matvaretabellens liste over matvarer som inneholder mest kalium per 100 gram spiselig matvare.

100 gram nori inneholder hele 7500 mg, eller 7,5 gram, kalium! Helsedirektoratets anbefalte daglig inntak av kalium for kvinner over 14 år er 3,5 gram, mens menn over 14 år trenger 3,1 gram. Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon, normal muskelfunksjon og til å opprettholde normalt blodtrykk.

Full av mange næringsstoffer. Nori er også svært rik på kalsium. Kalsium bidrar til normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon, samt å opprettholde normalt skjelett og normale tenner.

Nori inneholder også en del B-vitaminer, samt mineralene jern, kobber og fosfor.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *