Nektarin – saftig og fiberrik

Frukt og grønt | 26. juli 2016

Nektarinens fruktkjøtt er saftig, søtt og mykt, og denne frukten passer utmerket til et mellommåltid. Visste du at nektarin er rik på kostfiber, fattig på kalorier og inneholder en del viktige vitaminer og mineraler?

Med sin slående likhet er det åpenbart at nektarin er en nær slektning av fersken, og begge disse tilhører samme plantefamilie som plommer, mandler og aprikos. Mens ferskenskallet er dekket av «dun», er nektarinens skall helt glatt. Nektarin er også vanligvis noe mindre enn fersken.

Gudenes drikk. Navnet nektarin kommer fra nektar, som anses for å være «gudenes drikk» som følge av den gode smaken. Den første skriftlige omtalen av nektariner er fra England i 1616, men denne frukten har trolig vært dyrket lang tidligere i Asia.

Nå dyrkes nektarin over store deler av verden, og den finnes i mange varianter. Fra desember til april finner du nektariner fra Chile og Sør-Afrika, og mellom mai og oktober fra blant annet Spania og Tyrkia.

Saftig fruktkjøtt. Nektarinens skall er rødlig med et gult skjær. Selve fruktkjøttet er gult, med en stor kjerne i midten. I noen sorter er denne kjernen vanskelig å fjerne, mens i andre sorter er dette enklere å få til. Det saftige fruktkjøttet er friskt, søtt og mykt, og nærmest smelter på tungen. Nektarinsmaken er litt sterkere og noe mer aromatisk enn hos fersken.

Spises naturell. Nektarin spises naturell, og egner seg utmerket som et mellommåltid. Med sin sødme passer den også godt til desserter, fruktsalater og tilbehør til varme retter – som i en wok. Men nektarin tåler ikke like godt varmebehandling som fersken, og du må skrelle den før du bruker den i matlagingen.

Nektarin kan også benyttes til kompott og som fyll i kaker, og den er selvsagt ypperlig å bruke i juice.

Rik på kostfiber. Nektarin er naturlig rik på kostfiber, og fiber er godt for fordøyelsen. Dessuten er denne frukten kalorifattig og inneholder en del viktige vitaminer og mineraler.

I nektarin finner du en del C-vitamin. C-vitamin bidrar blant annet til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og slapphet. Dette vitaminet øker også opptaket av jern i kroppen, beskytter cellene mot oksidativt stress og bidrar dessuten til et sunt bindevev.

Nektarin inneholder også en del A-vitamin, B-vitaminet niacin og mineralet kalium. A-vitamin er viktig for immunforsvaret og slimhinnene, samt for å opprettholde normal hud og normalt syn.

Niacin (B3) er viktig for huden, nervesystemet og kroppens energiomsetning, mens mineralet kalium er viktig for både nervesystemet og normal muskelfunksjon, samt å opprettholde normalt blodtrykk.

I JUICE: Nektarinens fruktkjøtt er friskt og søtt, og passer dermed utmerket i juice. Samtidig får du i deg en del viktige vitaminer og mineraler.

Ømfintlig. Nektarin er en svært ømfintlig frukt, og den får lett skader ved støtt og trykk. For å beholde kvaliteten må du derfor være svært forsiktig ved håndteringen av frukten. Når du kjøper nektarin, må du passe på at den er hel og uten mørke flekker eller sprekker. Nektarin som er spisemoden gir for øvrig lett etter for et svakt trykk.

Nektarin trives best mellom 0 og 2 grader, men den bør ikke oppbevares i mer enn to uker ved denne temperaturen. Pass også på at frukten ikke blir våt, da dette fort kan ødelegge skallet og fremskynde muggdannelse.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *