Naturlig intervalltrening

Uncategorized | 12. desember 2014

Intervalltrening er kanskje noe du forbinder med toppidrett, men det er ikke så skummelt som det høres ut. Tvert imot er dette en treningsmetode som kan benyttes av de fleste: Det er effektivt, utfordrende og egner seg ypperlig i skog og mark.

Toppidrettsutøvere og de som konkurrerer i idrett har stort sett intervalltrening som en del av treningsopplegget – særlig de som driver med utholdenhetsidrett. Men det er fullt mulig å overføre deres treningsmetoder til folk flest, forutsatt at man liker eller ønsker å være fysisk aktiv.

Innen kategorien intervalltrening finnes nemlig noe som heter «naturlig intervall», og det er en effektiv metode for fysisk aktivitet. Naturlig intervalltrening innebærer kontinuerlig aktivitet der selve terrenget bestemmer intensiteten. Bakker og andre utfordringer i naturen egner seg ypperlig i så måte.

NATURLIG INTERVALL: Sykling i skog og mark i konstant tempo er en ypperlig måte å drive naturlig intervalltrening på.
NATURLIG INTERVALL: Sykling i skog og mark i konstant tempo er en ypperlig måte å drive naturlig intervalltrening på.

Intensitet. Det finnes mange oppskrifter på intervalltrening, og man har mange muligheter for variasjon med ulike typer aktiviteter. Løping, sykling og skigåing er kanskje de mest vanlige, men denne typen trening kan også gjennomføres ved for eksempel styrketrening.

Nøkkelordet i intervalltrening er intensitet, og en intervalløkt kjennetegnes ved kort varighet og høy arbeidspuls.

Dette krever enten høy hastighet eller mye motstand. På grunn av den høye intensiteten må varigheten på arbeidsperiodene være korte, med aktive pauser eller perioder med lavere intensitet imellom.

Effektene av intervalltrening. Intervalltrening vil påvirke de sentrale faktorene i kroppen, og særlig gi en positiv forbedring på utholdenheten. De sentrale faktorene er blant annet hjertets kapasitet til å pumpe blod mer effektivt under aktivitet, og ellers i hvile.

Ved intervalltrening vil hjertet få økt slagvolum, det vil si den mengden blod hjertet pumper ut ved hver sammentrekning. Med økt slagvolum vil hjertet klare å opprettholde blodtilførselen med færre slag, og man kan arbeide i for eksempel samme hastighet med lavere arbeidspuls.

Hvilepulsen vil også senkes, noe som er en god indikator på fysisk form. Lungene påvirkes også av den høye intensiteten, og maksimalt oksygenopptak vil øke. Den høye intensiteten vil dessuten gi høy forbrenning på kort tid.

Naturlig intervall. Naturlig intervalltrening passer godt for deg som ønsker en kjapp og effektiv treningsøkt i en travel hverdag, og man kan naturligvis tilpasse intensiteten etter hvilken fysisk form man er i. Hovedpoenget med naturlig intervall er at man automatisk får høyere puls og bedre treningseffekt om man bedriver fysisk aktivitet i terrenget.

Forutsatt at man holder samme tempo, går pulsen opp av seg selv når man går, løper, sykler eller går på ski i en motbakke eller i ulendt terreng. I motsatt fall, om terrenget er flatt, vil pulsen bare stige om man øker tempoet.

Test det ut selv neste gang du er på løpetur eller gåtur i skogen. Forsøk å holde samme tempo opp bakkene, så merker du at pulsen øker. Dermed får du enda bedre fysisk effekt av aktiviteten.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *