Når på døgnet bør du trene?

Uncategorized | 8. august 2016

Noen liker å stå opp tidlig og gjøre unna treningsøkten om morgenen, mens andre bruker lunsjen eller kveldstimene til fysisk aktivitet. Når på døgnet bør du egentlig trene?

Når på dagen man liker å trene er svært individuelt. Noen snører gjerne på seg joggeskoene eller svinger innom treningssenteret tidlig på morgenen før jobb eller skole.

Andre bruker lunsjpausen til en rask treningsøkt, mens de aller fleste tar ettermiddags- eller kveldstimene i bruk til fysisk aktivitet, kanskje på vei hjem fra jobben eller etter at barna har lagt seg.

Trening på morgenen.

Mange har hektiske morgener og synes det er vanskelig å få tid til å trene tidlig. Unger skal leveres i barnehage og på skole, og du må selv forberede deg til et møte på jobben.

Dessuten er det mange som føler at kroppen ikke er klar for fysisk aktivitet på morgenen. Muskler, sener og ledd er kanskje litt stive, og psykisk kan det være tøft å motivere seg.

I LUNSJEN: Å benytte lunsjpausen til en treningsøkt, som å gå i trapper på arbeidsplassen, kan være smart for å få tid til fysisk aktivitet i løpet av en travel hverdag.

Tips til morgentrening.

Om du vil trene om morgenen, er det greit å ha noen huskeregler før du setter i gang. Vent helst en halvtime fra du står opp til du setter i gang treningen. Dessuten bør du helst spise et lite måltid og drikke masse vann.

Morgenen egner seg faktisk best for kondisjonstrening, som løping, sykling eller svømming, men ideelt sett bør ikke økten vare mer enn i én time.

Holder du på lenger, er det lett å gå tom for energi. Det er ikke farlig å trene på tom mage, men du kan holde på lenger om du har spist litt i forkant, som et knekkebrød, en yoghurt eller litt frukt. Mange opplever dessuten at en morgenøkt fører til at man føler seg piggere utover dagen.

Da har du hele dagen foran deg og slipper å tenke på trening etter en lang dag på jobb eller skole.

Trening i lunsjen.

Trening i lunsjen passer også for mange, og flere arbeidsplasser har egne ordninger for sine ansatte som legger til rette for dette. Noen velger også å spise raskt og bruke resten av lunsjpausen til en kort gåtur eller lignende.

Midt på dagen er faktisk kroppstemperaturen vår en hel grad varmere enn om morgenen, og musklene er dermed mer tøyelige og treningen mer effektiv. I tillegg fører temperaturøkningen til at risikoen for skader reduseres.

Trening på ettermiddagen og kvelden.

Om du ønsker å trene hardt, altså med høy intensitet, er oksygenopptaket vårt på topp på ettermiddagen. Dessuten er glykogenlagrene fylt opp og hormonene er i bedre balanse på denne tiden av døgnet.

Om du kun har anledning til å trene om kvelden, eller er et skikkelig B-menneske som føler at kveldstrening passer best for deg, kan det være lurt å prioritere styrketrening fremfor trening med høy intensitet.

Dessuten lønner det seg å spise en lett middag i forkant, for eksempel suppe eller lignende, samt å planlegge dagen slik at du ikke er utslitt før økten. Det er svært viktig å spise og drikke riktig slik at energien er på topp og du ikke går tom.

Ikke tren for sent.

Fysisk aktivitet på kvelden er ikke optimalt om man ønsker å trene med høy intensitet. Når man trener går kroppstemperaturen opp, og det tar noen timer før kroppen roer seg og temperaturen er nede på normalt nivå. En sen treningsøkt fører ofte til dårlig søvn.

Rutiner.

Det viktigste tipset for å få en positiv fysisk og psykisk opplevelse av treningen, er at man har rutiner. Om du har et så hektisk liv at du ikke har tid til å trene i løpet av ettermiddagen og kvelden, har du ikke noe annet valg enn å gjøre det om morgenen.

Det kan føles tungt i starten om du ikke er vant til det, men det vil garantert bli enklere etter hvert. Menneskekroppen er svært tilpasningsdyktig.

Trening er bra – uansett.

Det finnes egentlig ikke noe entydig svar på når på døgnet du bør trene. Det viktigste er at du er klar for fysisk aktivitet, både psykisk og fysisk, før du setter i gang. Det er også viktig at energilagrene er fulle og at kroppen er i balanse.

Du må selv føle deg frem til hva kroppen din liker best. I en hektisk hverdag handler det stort sett om å finne ut når du har tid og anledning til å trene, ikke hva som er optimalt tidspunkt å trene på.

Et tips kan være å bestemme seg for når man skal trene, og så legge opp måltider og dagens øvrige gjøremål slik at man er både fysisk og psykisk forberedt på en treningsøkt.

Uansett, husk at enhver form for trening når som helst på døgnet er bedre enn ingen trening.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *