Næringsstoffer for hodet

Kosthold/ernæring | 13. november 2014

I episode fire av KK og Nycoplus’ web-tv-serie «En vitamininnsprøytning i hverdagen» får Mia Mjaaland hjelp av en rådgiver til å bli mer produktiv og effektiv. Men visste du at også kostholdet ditt og næringsstoffene du inntar har betydning for hvordan hodet ditt fungerer?

Småbarnsmor Mia Mjaaland (36) ble valgt ut til å være med i KK og Nycoplus’ web-tv-serie «En vitamininnsprøytning i hverdagen».

I første episode fikk Mia nyttige kostholdsråd av Åse Andresen, klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef i Takeda Nycomed. I andre episode var fokuset på trening, og personlig trener (PT) Kathrine Sogge ga Mia flere nyttige treningstips.

I forrige episode var Åse Andresen tilbake hos Mia, og sammen lagde de to sunne og velsmakende middagsretter sammen.

«Getting Things Done»-metoden. I dagens episode får Mia hjelp av foredragsholder og rådgiver Morten P. Røvik. Han lærer Mia å bli mer produktiv og effektiv gjennom «Getting Things Done (GTD)»-metoden. Se episoden for å lære mer om denne metoden.

Men visste du at også kostholdet ditt og næringsstoffene du inntar daglig har betydning for både din kognitive funksjon og hvordan hodet din fungerer?

Næringsstoffer for hjernen. Mineralene jern, jod og sink bidrar til normal kognitiv funksjon. Ifølge Store medisinske leksikon  er kognitive funksjoner de mentale funksjoner som har betydning for erkjennelse, tenkning og kunnskapservervelse.

Kognitive funksjoner omfatter sanseoppfattelse (persepsjon), oppmerksomhet (konsentrasjonsevne), hukommelse og logiske evner (begrepsdannelse, resonnerende evner, teoretisk intelligens), problemløsning og språk.

Også omega-3 er viktig for hjernen. Hjernen inneholder nemlig spesielt mye langkjedet, flerumettet fett, som for eksempel omega 3-fettsyrene EPA og DHA, og DHA er viktig for utvikling av hjernen.

Se fjerde episode av web-tv-serien med Mia her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *