Næringsrike grønne erter

Frukt og grønt | 1. juni 2016

Grønne erter er en hverdagsgrønnsak med stolte tradisjoner. De inneholder få kalorier og mye fiber og proteiner, og er i tillegg rik på mange viktige vitaminer og mineraler.

Grønne erter har lenge vært en husmannsgrønnsak i Norge, men det er kanskje slik at de først kommer på bordet når du besøker bestemor og får servert hennes hjemmelagde kjøttkaker?

Slik burde det ikke være, for grønne erter er kalorifattig, rik på proteiner og fiber, samt inneholder flere nyttige vitaminer og mineraler.

Belgfrukt. Erter er egentlig ikke en grønnsak, men en belgfrukt. Belgfrukter er en fellesbetegnelse for soya, erter, bønner og linser, og er hovedmat i flere land i verden – for eksempel i India og flere afrikanske land.

Belgfrukter inneholder vegetabilsk protein som sammen med protein fra korn kan erstatte kjøtt, og er derfor viktig i et vegetarisk eller vegansk kosthold.

Rik på fiber og proteiner. Grønne erter er rik på kostfiber og gir dermed en god metthetsfølelse. Kostfiber er viktig for fordøyelsen. Grønne erter inneholder også mye proteiner, som sørger for oppbygging og fornyelse av celler, vev og organ i kroppen. Dessuten er grønne erter kalorifattige, og egner seg dermed godt som en del av kostholdet om man er opptatt av å holde vekten.

Inneholder mange vitaminer og mineraler. Grønne erter er en god kilde til mange vitaminer og mineraler. De inneholder en god del C-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, B-vitaminene tiamin og folat, samt mineralet mangan.

C-vitamin har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern. C-vitamin reduserer også trøtthet og slapphet, samt bidrar til et sunt bindevev.

K-vitamin bidrar til at blodet størkner, eller «koagulerer», samt vedlikehold av et normalt skjelett.

A-vitamin bidrar til å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn, samt er viktig immunforsvarets normale funksjon og normal omsetning av jern.

B-vitaminet tiamin er viktig for nervesystemets normale funksjon, samt normal energiomsetning og hjertets normale funksjon.

B-vitaminet folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet.

Mangan er et mineral som bidrar til normal energiomsetning og normal dannelse av bindevev, samt å opprettholde normalt skjelett og å beskytte cellene mot oksidativt stress.

FROSNE GRØNNSAKER: Grønne erter en ofte en del av frosne grønnsaksblandinger, og frosne grønnsaker er like næringsrike som ferske grønnsaker.

Mange bruksområder. Grønne erter er vanligst å kjøpe hermetisk eller frosne. De er ofte en del av frosne grønnsaksblandinger, og det er helt greit. Frosne grønnsaker inneholder nemlig like mye næringsstoffer som ferske grønnsaker. Bare kok eller damp dem i fem minutter, så er de spiseklare.

Grønne erter kan brukes til så mangt. For eksempel som tilbehør til kjøtt, fugl eller fisk, gjerne blandet med andre grønnsaker eller linser, ris eller couscous.

Du kan også ha grønne erter i tomatsaus og servere det til pastaen. Eller hva med å lage en herlig ertestuing eller ertesuppe fra bunnen av? De mer kreative variantene kan være ertepesto eller ertesalsa, eller for eksempel å ha erter i en nydelig omelett.

Her er det bare å prøve seg frem, for grønne erter trenger ikke nødvendigvis bare å komme på bordet hos bestemor når hun serverer hjemmelagde kjøttkaker.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *