Nå er det soppsesong!

Diverse | 16. september 2015

Høsten er her, og det betyr soppsesong! Fersk sopp kan gi noen fantastiske smaksopplevelser, men vet du hvilke næringsstoffer de ulike soppene inneholder? Vi gir deg svaret.

Nå er det soppsesong, og vi nordmenn går nærmest i flokk i skog og mark for å sanke kantareller og andre spiselige sopper. Jakten på skogens gull kan både være spennende og hyggelig, og i tillegg kan det gi noen fantastiske smaksopplevelser rundt spisebordet i etterkant.

Ta med deg en soppkurv og en liten kniv, og legg turen inn i skogen for å finne disse små og velsmakende delikatessene. Den beste soppskogen er i litt yngre skog, og de mest optimale forholdene finner du der bakken er dekket av en blanding av gress og mose.

Delikatesse. Mange sopper egner seg godt til matlaging, og i de fleste tilfeller vil det være best å skjære soppene i små biter, skiver eller terninger. Sopp skal ikke spises rå. Vanlig koke- og steketid er cirka 15 minutter. Stekt sopp egner seg godt til risotto, supper, sauser eller rørt sammen med pasta, og kan også brukes i både paier og omeletter.

Sopp er også i mange tilfeller ypperlig som tilbehør til kjøtt og annet vilt, og en god soppstuing er en sikker vinner på matbordet. Husk at sopp ikke skal skylles i vann før bruk. Bruk heller en liten børste eller kniv om det er jord eller annen smuss på den.

Små mengder. Siden vi ofte spiser små mengder sopp om gangen, er det også små mengder næringsstoffer vi får i oss fra de ulike sopptypene. Likevel har vi tatt en titt på hvilke vitaminer og mineraler noen av de mest populære soppene inneholder. Den offisielle Matvaretabellen inneholder en oversikt over næringsinnholdet i fire vanlige sopper: kantarell, shiitake, sjampinjong og østerssopp.

God kilde til B-vitaminer. Først og fremst er sopp kalorifattig og det metter godt i magen. Generelt er sopp også en god kilde til B-vitaminer, spesielt riboflavin (B2) og niacin (B3).

Riboflavin bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon og normal omsetning av jern. Dette vitaminet bidrar også til å opprettholde normale slimhinner, normale røde blodlegemer, normal hud og normalt syn, samt å redusere trøtthet og slapphet.

Niacin bidrar til å opprettholde normal hud og normale slimhinner, samt normal energiomsetning og nervesystemets normale funksjon. Av de fire soppene som er oppført i Matvaretabellen, inneholder kantarell både mest B2-vitamin og B3-vitamin.

Sopp er også en god kilde til mineralet kobber. Det gjelder særlig sjampinjong og kantarell. Kobber er viktig for mange funksjoner i kroppen, blant annet immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon. Dette mineralet bidrar dessuten til normal transport av jern i kroppen, normal hår- og hudpigmentering, samt normal energiomsetning og å opprettholde normalt bindevev.

SUPPE: En velsmakende og lekker suppe med kantareller og grønnsaker.

Spiselig sopp. Når man plukker sopp i skogen, er det viktig å skille de spiselige fra de ikke-spiselige og giftige. Om du er usikker på om soppen du har funnet er spiselig, kan du laste ned Mattilsynets sopp-plakat. I tillegg finnes deg mange sopp-bøker å få kjøpt i bokhandelen. Uansett er det beste rådet å forholde seg til den soppen man er helt sikker på.

Da er det bare å ta med seg soppkurven ut i skogen og få med seg så mye av skogens gull du klarer å bære. Nå vet du dessuten hvilke næringsstoffer noen av dem inneholder. God sopptur!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *