Multe – en julefavoritt full av C-vitamin

Frukt og grønt | 23. desember 2014

Multe kalles ofte for «kongen av alle bær», og multekrem hører til blant våre mest populære juledesserter. Visste du at multe er svært rik på C-vitamin?

Noen kaller det multe, andre sier molte – det er uansett samme bær vi snakker om. Multe er en flerårig plante som kan bli opptil 30 cm høy, og den vokser vilt i myrområdene på den nordlige halvkule.

Blomstene er enkjønnet, med store og velsmakende bær som minner litt om bringebær. Først er de røde og omsluttet av begerbladene, men som modne har de en vakker gul-oransje farge i flere nyanser.

Multene begynner å blomstre i mai i Sør-Norge og i juni-juli i nord, med store hvite blomster som stort sett sitter alene. Visste du at multe er fylkesblomst i Finnmark?

Selve bærene er kun tilgjengelig i en kort periode i løpet av høsten, og det gjør den spesielt ettertraktet.

MULTEKREM: Multekrem er en tradisjonsrik og populær juledessert. Oppskriften på multekrem finner du på frukt.no. Foto: Frukt.no.
MULTEKREM: Multekrem er en tradisjonsrik og populær juledessert. Foto: Frukt.no.

En julefavoritt. Multe blir ofte kalt «kongen av alle bær», som følge av den unike smaken av både sødme og syrlighet. Modne multer er myke og saftige, og smaken er karakteristisk og veldig aromatisk. Det er den lange modningsprosessen som fører til den intense, søte smaken.

Ferske bær har dessuten en helt distinkt syrlig smak. De er nydelige å spise naturelle, men mange foretrekker å søte dem litt før de serveres. Til tross for at ferske multer kun er tilgjengelig på høsten, forbinder mange multe først og fremst med julehøytiden.

Da dukker den nemlig opp igjen som den tradisjonsrike nasjonaldesserten «multekrem». Multer brukes også som kakefyll, gjerne sammen med is eller i fromasj, kun med fløte og sukker, eller rett og slett rørt til deilig multesyltetøy. Multer kan også brukes til likør.

Rik på C-vitamin. Multe er svært rik på C-vitamin. C-vitamin bidrar til normal psykologisk funksjon, samt nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon. C-vitamin bidrar også til normal energiomsetning, beskytter cellene mot oksidativt stress og øker kroppens opptak av jern.

Multe er i tillegg rik på kostfiber. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Dessuten inneholder multe en del av B-vitaminet folat, samt E-vitamin og magnesium.

Kan fryses

Når du handler multer i butikken, skal du forsøke å finne de som har en gyllengul farge og ser friske og rene ut. Multer kan gjerne oppbevares i kjøleskapet, og de har lang holdbarhet. Du kan gjerne fryse ned multer for senere bruk.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *