Morsom og effektiv trening med rockering

Uncategorized | 11. april 2016

Rockeringen er på moten igjen! Å trene med rockering er både morsomt, effektivt og enkelt. Dessuten styrker det kjernemuskulaturen i mage og rygg.

Husker du rockering-bølgen på 1950- og 60-tallet? Trodde du at rockering fortsatt var forbeholdt småjenter i skolegården? Slik er det ikke lenger. Rockeringen har nemlig fått sin renessanse – som treningsform.

Morsomt og enkelt. Gruppetimer med rockering øker i popularitet på treningssentre rundt om i landet, og stadig flere kjøper rockering til hjemmetrening. Trening med rockering er nemlig både morsomt og enkelt. Dessuten er det godt for forbrenningen, samtidig som det styrker kjernemuskulaturen i mage og rygg.

I tillegg har det positiv innvirkning på både balansen og koordinasjonen. En ypperlig treningsform for å få dine 30 minutter med fysisk aktivitet daglig – både for store og små.

Helsegevinster ved fysisk aktivitet. Helsedirektoratet anbefaler alle voksne over 18 år minst 30 minutter fysisk aktivitet med moderat til høy intensitet daglig. Helst bør det totale aktivitetsnivået per uke være 150 minutter moderat fysisk aktivitet.

Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er ubestridelige. Økt fysisk aktivitet kan både forebygge og behandle ulike helseproblemer, og reduserer blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker.

Effekten av økt aktivitetsnivå avhenger selvsagt av utgangspunktet ditt. Om du er lite aktiv fra før, vil du få stor effekt av mer aktivitet. Uansett er de som er fysisk aktive ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

ULIKE VARIANTER: Rockeringen som benyttes til trening er større og tyngre enn den som ble brukt tidligere i skolegården.

Tyngre og større rockering. Det er ikke bestandig så enkelt å få tid til å trene i en hektisk hverdag med jobb, barn og andre forpliktelser. Derfor er det for mange som velger å trene hjemme, og rockeringen er ypperlige å benytte til hjemmetrening.

Den rockeringen som brukes til trening er noe tyngre og større i omkrets enn den tynne varianten som ble brukt i skolegården tidligere. Dette fører til at den er enklere å manøvrere. Ofte har den også små «kuler» på innsiden som gjør at den masserer i tillegg.

Sett rockeringen i sving! Det er bare fantasien som setter grenser for hvordan du kan trene med rockeringen hjemme. Stå med føttene i skulderbreddes avstand, med ringen i midjehøyde. Sett den i sving, og hold den i gang ved å gjøre sirkelbevegelser med hoftene. Det krever litt øvelse, men du lærer det fort.

Klarer du holde den gående i to minutter første gangen? Varier etter hvert med å svinge den motsatt vei, og prøv å veksle mellom å svinge fort og sakte. Varier også armstillingen mellom loddrett og vannrett. Etter hvert kan du også eksperimentere med å gå litt rundt. Det gir fin variasjon.

«Hoop dance». Flere treningssentre har også startet med egne klasser og gruppetrening med rockeringer. En av de heteste treningstrendene i USA for tiden er «hoop dance», som er en blanding av rockering og dans. Den tilbys også flere steder i Norge. Kanskje noe for deg om du er glad i dans og ønsker å ta treningen med rockering ett steg videre?

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *