Menn rammes hardt av benskjørhet

Kosthold/ernæring | 1. oktober 2014

Én av to norske kvinner opplever benbrudd som følge av benskjørhet i løpet av livet. Men også 25 prosent av norske menn rammes av benskjørhet, og en ny doktorgradsstudie viser at utfallet for menn kan være langt mer alvorlig enn for kvinner.

Osteoporose, eller benskjørhet, er en tilstand med redusert benmasse og endret benstruktur slik at det lettere oppstår brudd. Sykdommen forekommer langt hyppigere hos kvinner enn menn.

Som vi tidligere har skrevet ligger Norge på verdenstoppen i antall årlige benbrudd. Kvinner er spesielt utsatt, og én av to norske kvinner opplever benbrudd som følge av osteoporose i løpet av livet.

Statistisk sett rammes også en firedel av norske menn av denne sykdommen.

Osteoporose er en alvorlig folkesykdom. En ny doktorgradsstudie ved Sørlandet sykehus viser at dødeligheten blant menn som brekker hoften er langt høyere enn hos kvinner.

Det er lege og forsker Andreas Diamantopoulos som har studert hvilke faktorer som henger sammen med dødsfall hos hoftebruddpasienter.

– Osteoporose er en alvorlig folkesykdom. Norge har den høyeste forekomsten av osteoporotiske hoftebrudd i verden. Mange dør, og for dem som overlever blir livskvaliteten ofte ikke som før, sier Diamantopoulos til Sørlandet Sykehus’ nettsider.

Diamantopoulos’ studie viser at opp mot 500 personer over 50 år på Sørlandet årlig brekker hoften som følge av osteoporose. Han har undersøkt alle pasienter i 2004 og 2005 som brakk hoften etter fall fra egen høyde.

– Risikoen for å dø innen ett år etter hoftebrudd øker med fire til seks ganger, sammenlignet med eldre på samme alder. Det er påfallende at menn dør langt oftere enn kvinner etter hoftebrudd. 70 prosent av alle menn som brakk hoften hadde gått bort innen fem år, forteller Diamantopoulos.

Kalsium og D-vitamin er viktig. Kalsium er viktig for å bygge et sterkt skjelett i barne- og ungdomsårene, mens voksne har behov for tilførsel av kalsium for å vedlikeholde skjelettet.

Allerede fra 30-årsalderen begynner benmassen gradvis å minske hos både menn og kvinner. Jo eldre man er, dess dårligere er kroppens evne til å ta opp kalsium.

I det norske kostholdet er melk og meieriprodukter den viktigste kilden til kalsium, men du får også i deg noe kalsium gjennom grønne bladgrønnsaker, sesamfrø, mandler og fisk med spiselige ben.

Det er viktig å huske på at kroppen trenger D-vitamin for å kunne ta opp kalsium og nyttiggjøre seg av det. I tillegg til å spise matvarer med kalsium, må du sørge for å få i deg nok D-vitamin.

Makrell, ørret, laks og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. I tillegg dannes D-vitamin i huden når den utsettes for sollys, først og fremst om sommeren.

Tilskudd av kalsium. Om du ikke drikker melk og spiser fet fisk, grønne grønnsaker og meieriprodukter regelmessig, kan det være nødvendig med tilskudd av kalsium.

Nycoplus har flere kalsiumprodukter som kan være aktuelle, både for små og store. Disse kosttilskuddene finner du på apoteket.

Nycoplus Calcigran, som er et reseptfritt legemiddel, brukes ved forebygging og behandling av mangel på D-vitamin og kalsium, samt tilleggsbehandling ved benskjørhet. Husk å lese pakningsvedlegget nøye før bruk.

Lurer du på om du får i deg nok kalsium gjennom kosten, og om du trenger tilskudd av kalsium?

Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus her.

Foto: Colourbox

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *