Mais – rik på folat og niacin

Frukt og grønt | 9. desember 2014

Målt i høstet mengde er faktisk mais verdens viktigste kornslag. Mais har svært mange bruksområder, og er spesielt rik på B-vitaminene folat og niacin.

Mais er en kornplante som kan bli opptil seks meter høy, men normalt blir den to til tre meter. Maiskolben består av tettpakkede gule kjerner som vokser på rekke rundt en stokk, og ytterst har den grønne blader.

Maiskolben høstes når kjernene er godt utvokste, gule i fargen og innholdet er hvitt og flytende. Denne saften kan ligne på melk, og smaken er søt og mild.

Verdens viktigste kornslag. Mais ble for første gang dyrket i Mexico cirka 3500 år f.Kr., og fra omtrent 1000 år f.Kr. bredte maisdyrkingen seg over det meste av det området som i dag omfatter Canada, USA, Mellom-Amerika og Sør-Amerika. Mais var for eksempel en viktig matkilde for indianerne på det amerikanske kontinentet.

På verdensbasis er mais det viktigste kornslaget, målt i høstet mengde, etterfulgt av hvete og ris. I Norge er det også noe produksjon av mais, men lite av dette går gjennom varehandelen – mesteparten går til selvplukk.

Her i landet spiser vi mye hermetisert mais, men de fleste kan vel være enige om at fersk mais smaker bedre.

Fersk mais er svært anvendelig og enkel og hurtig å tilberede. Maiskolben må renses for grønne dekkblader og skylles i kaldt vann før bruk. Er den helt nyhøstet kan den spises naturell. Vanligvis kokes kolbene hele i cirka 10-12 minutter i usaltet vann.

Den enkleste måten å få løs maiskornene på er å koke kolben først og deretter skjære dem av med en kniv fra toppen mot bunnen.

I Norge nytes fersk mais tradisjonelt kokt eller grillet. Akkurat som amerikanerne er det stadig mer populært å spise maiskolber med litt smør og salt på. Mais egner seg godt i salater, supper og gryter eller i salsa og relish. Den er god grillet med kryddersmør, smørdampet, bakt og i wok.

Til taco er selvfølgelig mais et naturlig tilbehør. Husk at også cornflakes og popkorn er laget av mais

TACO: Mais hører naturlig hjemme i et klassisk tacomåltid.
TACO: Mais hører naturlig hjemme i et klassisk tacomåltid.

Rik på niacin og folat. Mais inneholder ganske mye karbohydrater og regnes derfor som en energirik grønnsak. Som følge av skallet rundt hvert enkelt korn, er mais også en god kilde til kostfiber. Kostfiber virker gunstig på fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Rå mais er også rik på B-vitaminene niacin og folat. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

Niacin bidrar til å opprettholde normal hud og normale slimhinner, samt til normal energiomsetning og nervesystemets normale funksjon. Rå mais inneholder også noe kalium, magnesium, sink og fosfor.

Velg riktig. Maiskolber skal ha tettpakkede og fullt utviklede korn med frisk og jevn gul farge uten tegn til skader eller råte. Bladene som omgir maisen skal være friske og grønne, og de skal sitte godt rundt maiskornene.

Kornene skal være fyldige og sitte tett i tett i rader rundt kolben, og de bør være myke slik at den melkelignende saften lekker ut når man presser kornet mellom fingrene.

Varme omgjør sukkeret i maisen til stivelse. Det er derfor viktig at du ser etter mais som har blitt oppbevart kjølig i butikken, og at du selv oppbevarer den i kjøleskapet hjemme.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *