Kvinne som jogger i naturen

Magnesium er viktig for hjertet og musklene

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 30. november 2016

Magnesium er viktig for normal hjerte- og muskelfunksjon. Men visste du at dette mineralet også er viktig for nervesystemet, samt kroppens energiomsetning, celledeling, stoffskifte og elektrolyttbalanse?

Magnesium kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Dette mineralet er en del av plantenes klorofyll. Derfor er poteter, grønnsaker og fullkornsprodukter naturlige og gode kilder til magnesium.

Magnesium finnes i de fleste matvarer, men noe av det mest magnesiumrike du får tak i er squash- og gresskarfrø, hvetekli, linfrø, paranøtter, solsikkefrø, cashewnøtter og mandler. Kjøtt og fisk, samt melk og meieriprodukter, inneholder også en del magnesium.

Vi mennesker har cirka 25 gram magnesium i kroppen. Av dette er rundt halvparten lagret i skjelettet, mens resten finnes i cellene i muskler og vev.

Anbefalt daglig inntak. Helsedirektoratet anbefaler alle kvinner over ti år et inntak på 280 mg magnesium per dag. Det samme gjelder gravide og ammende.

Gutter mellom 10 og 13 år trenger også 280 mg magnesium daglig, mens menn over 14 år har behov for 350 mg av dette mineralet hver dag.

Barn har et økende behov for magnesium fra 80 mg daglig rundt ettårsalderen, til 200 mg når de er mellom seks og ni år gamle.

Hvorfor magnesium? Magnesium er involvert i svært mange prosesser i kroppen.

Magnesium er først og fremst viktig for normal hjerte- og muskelfunksjon, fordi dette mineralet bidrar til overføringen av nerve- og muskelimpulser i kroppen.

Magnesium er også viktig for kroppens energiomsetning, celledeling, stoffskifte og elektrolyttbalanse. I tillegg bidrar dette mineralet til nervesystemets normale funksjon, normal psykologisk funksjon og å opprettholde normale knokler og tenner, samt å redusere trøtthet og slapphet.

For lite magnesium. Ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet har omtrent 25 prosent av voksne og niåringer i Norge et inntak av magne­sium under anbefalingene. Tallet for 13-åringene er hele 70 prosent under anbefalingene!

Likevel vil et balansert og variert kosthold med både kjøtt, fisk, grønnsaker, korn og meieriprodukter gi de fleste tilstrekkelig magnesium i hverdagen. Men man kan for eksempel ha behov for tilskudd ved diabetes, sykdommer i mage eller tarm eller ved alvorlig underernæring.

Bruk av vanndrivende legemidler eller alkoholmisbruk kan også føre til magnesiummangel. Dette bør du i så fall snakke med fastlegen din om.

Tegn på magnesiummangel kan være tap av matlyst, kvalme, brekninger, leggkramper, slapphet og svakhet, men dette er diffuse og vage symptomer.

Eske med Nycoplus Magnesium 100 mg
TILSKUDD: 1-2 tabletter «Magnesium 300 mg» daglig sikrer deg tilstrekkelig inntak av magnesium.

Tilskudd. Er du ikke helt sikker på om du får i deg nok magnesium gjennom kostholdet, har Nycoplus to aktuelle produkter. Det ene er et kosttilskudd, Magnesium 300 mg, for deg som trenger ekstra tilskudd av magnesium.

Det andre, Magnesium 120 mg, er et reseptfritt legemiddel for deg med påvist magnesiummangel. Les pakningsvedlegget nøye før bruk.

I tillegg har Nycoplus et tilskudd som inneholder både magnesium og kalsium.

Alle disse produktene får du kjøpt eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

2 responses to “Magnesium er viktig for hjertet og musklene

  1. Hvis du legger ut linken på websiden din, sjekk da noen ganger om den fungerer. Hvis ikke, er det allerede en grunn til å lukke side og ikke kjøpe produktet i det hele tatt.
    URL /wp-content/uploads/sites/4/2016/11/Magnesium-er-viktig-for-hjertet-og-musklene-bilde-inni-teksten.jpg

    1. Hei, Takk for tilbakemeldingen.
      Linkene vi legger ut skal selvfølgelig fungere. Vi kjører jevnlig sjekk på dette, men her er det nok en link som ikke er fanget opp. Vi sjekker det med det samme. Takk for at du ga beskjed.

      Vennlig hilsen Camilla

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *