Dette gjør melkesyrebakteriene for deg

To kvinner ved frokostbord som holder rundt hverandre
Du har sikkert hørt om melkesyrebakterier. Vil du vite hva de gjør for deg og når det kan være aktuelt å ty til melkesyrebakterietabletter, bør du lese videre.

Melkesyrebakterier er en stor og mangfoldig gruppe bakterier som har til felles at de omdanner enkle sukkerarter til melkesyre ved gjæring eller fermentering. Mange sverger til inntak av disse bakteriene gjennom ulike matvarer, mens andre vil finne dem i gode tilskudd.

nycopro daglig
Nycopro Daglig inneholder melkesyrebakterier. I tillegg inneholder produktet kalsium som bidrar til at fordøyelsesenzymer fungerer normalt.

 

I et historisk perspektiv har folk benyttet seg av melkesyrebakterier i tusenvis av år, blant annet fordi det bidrar til lengre holdbarhet på mat. Eksempler på matvareprodukter som inneholder melkesyrebakterier er ost, kefir, yoghurt og surmelk. Du finner dem også i fermenterte grønnsaker og surdeig.

 

Mat-dagbok og multiprodukt

Personer med irritabel tarmsyndrom opplever ofte problemer med å fordøye enkelte matsorter, stress og noen matvarer kan øke ubehaget. Matvarer som:

  • Meieriprodukter
  • Mat som inneholder fruktose
  • Kaffe og annen koffeinholdig drikke

kan føre til at de med irritabel tarm opplever å bli verre.

Opplever du dette kan du ved hjelp av en dagbok holde oversikt over situasjonen og lettere identifisere hvilke matvarer som bidrar til irritabel tarm og mage.

En tilnærming kan være å utelukke en ting av gangen i et par uker for å se hvordan mage og fordøyelse reagerer. Hvis du kutter ut spesielle matvarekategorier over lengre tid bør du rådføre deg med helsepersonell for å sikre at inntaket av enkelte næringsstoffer, vitaminer og mineraler ikke blir for lavt.

Du kan også sikre inntaket ved å tilføre et multi-produkt til kostholdet ditt.

 

Mer fiber og fysisk aktivitet

Mange opplever at utfordringene ofte oppstår når man befinner seg i et ukjent miljø med en bakterieflora magen ikke er vant til. Da kan det være bra å være forberedt.

Les mer om hvordan du kan unngå problemet her.

Aktivitet og mosjon vil bidra positivt til å holde tarm- og fordøyelse i sjakk. I tillegg vil mye fiber kunne ha en positiv effekt. Det motsatte kan føre til en treg og lite samarbeidsvillig mage.

Stressmestring og riktig kosthold kan bidra til å kunne redusere mage- og tarmtrøbbel, men iblant kan du trenge litt ekstra hjelp. Da kan melkesyretablettene være gode å ha for hånden.

 

Kilder:

Store Norske Leksikon – Melkesyrebakterier

Helse Norge – Irritabel tarm

Mageguiden

Store Norske Leksikon – Probiotika

Publisert juni 6, 2022

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.