Lutefiskens næringsinnhold

Kosthold/ernæring | 20. november 2014

November og desember er julebordsesong, og for mange innebærer det en tradisjonsrik lutefisk på tallerkenen. Men kjenner du til næringsinnholdet i lutefisk?

I disse dager tar mange bedrifter sine ansatte med på restaurant for en hyggelig markering av julehøytiden og året som har gått. Selv om lutefiskens «dissende» konsistens og behandling gjør den lett å harselere over, er lutefisk noe av det mest tradisjonsrike og populære å få servert på et norsk julebord.

Mange av de store lutefiskrestaurantene i byene opererer med to fulle bordsetninger hver kveld for å møte etterspørselen.

Ifølge tall fra Norges Sjømatråd spiste nordmenn hele 2283 tonn lutefisk i fjor, og tonnevis av fisk er forhåndsbestilt for å tilfredsstille de lutefiskhungrige restaurantgjestene også i år.

Tradisjonsrik. Lutefisk er tørrfisk av torsk eller andre arter som er utbløtt i vann, lutet og så vannet ut igjen. Lutefisk serveres vanligvis med en rekke tilbehør, blant annet lefse, bacon, ertestuing, poteter, smør og saus, men også sirup, geitost eller gammelost. Noen hevder at luting av fisk kan ha vært brukt i Norge i 1000 år.

LUTEFISKBORD: Et tradisjonsrikt lutefiskbord med alt tilbehør.
LUTEFISKBORD: Et tradisjonsrikt lutefiskbord med alt tilbehør. Foto: Synøve Dreyer.

Tilberedning av lutefisk beskrives for første gang i litteraturen i år 1555 av Olaus Magnus, en svensk-italiensk geistlig som ble erkebiskop i den romersk-katolske kirke. Lutefisk spises over hele Norge, i Sverige og i deler av Finland, men danskene spiser ikke lutefisk.

I mange stater i USA har lutefisk vært populært de siste 160 årene på grunn av skandinavisk innvandring.

Få kalorier. Lutefisk i seg selv inneholder få kalorier, selv om det vanlige tilbehøret med bacon, smør og saus ikke akkurat gjør en lutefisktallerken til helsekost. Men som man pleier å si: «Det viktigste er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul» – eller på julebordet i dette tilfellet.

Sammenlignet med annen tradisjonell julemat, som pinnekjøtt, ribbe, medisterpølse og svinestek, inneholder faktisk lutefisk i seg selv langt færre kalorier. På Matvaretabellens liste over kaloriinnhold i fisk og skalldyr, ligger kokt lutefisk nesten nederst – omtrent likt som rå blåskjell og kokt kreps. Kokt lutefisk inneholder også langt færre proteiner enn fersk fisk.

Dette er fordi selve lutingen ikke bare tar livet av bakteriene, men også ødelegger proteinene i fisken.

Selen og B12. Kokt lutefisk inneholder en del selen og B12-vitamin. Lutefisk har også mindre saltinnhold (natrium) enn mye annen fisk. Selen er viktig for flere funksjoner i kroppen. Det bidrar blant annet til å opprettholde normalt hår og normale negler.

Selen beskytter også cellene mot oksidativt stress, og bidrar til både immunforsvarets og skjoldbruskkjertelens normale funksjon. B12-vitamin bidrar blant annet til normal dannelse av røde blodlegemer og normal energiomsetning.

I tillegg bidrar B12 til både nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt til å redusere trøtthet og utmattelse.

Kokt lutefisk inneholder også noe D-vitamin. D-vitamin er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, og vedlikehold av normale muskelfunksjoner. D-vitamin bidrar også til normalt immunforsvar og øker opptaket av kalsium.

Du kan lese mer om lutefisk på nettsidene til Lutefisklauget.

Hovedbildet: Fra Norges sjømatråd. Foto: Gudrun Hoffmann/Ulla Westbø.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *