Ekspertenes 5 beste eksamenstips

eksamenstips
Forsker og lege Ole Petter Hjelle, studieteknikk-ekspert Olav Schewe og ernæringsfysiolog Åse Andresen gjestet nylig podcasten Friskere Viten, hvor de serverte sine beste tips for å få hjernen i toppform til eksamen. Her er en oppsummering!

Synsinntrykk, lyd, smak, lukt og berøring håndteres etter hjernen og nervesystemets beste evne. Hvordan vi håndterer og prosesserer inntrykkene avhenger av hjernens helse og dagsform. Den kan du påvirke ved hjelp av disse fem grepene:

 

1. Spis rikelig med hjerneføde

Sunn mat for hjernen er den samme maten som er sunn for kroppen. Ifølge ekspertene er det middelshavsdietten som inneholder mest av det hjernen trenger for optimal ytelse – nemlig maten som også holder kolesterolet nede.

  • Rikelig med Omega 3 – fet fisk og valnøtter er gode kilder.
  • Frukt og bær – fem om dagen er en god tommelfingerregel.
  • Fiber og langsomme karbohydrater, som fullkorn, bygg, quinoa og belgfrukter.
  • Sunne fettsyrer fra planteriket – avocado, raps- og olivenolje er gode kilder.
  • Moderate mengder animalsk fett og fett fra meieriprodukter.
  • Minst mulig prosessert mat og rødt kjøtt.
  • Moderate mengder raffinert sukker og alkohol.

Ekspertene minner om at frokosten før en eksamensprestasjon er viktig, og foreslår en god skål med havregrøt til frokost. Spe på med noen valnøtter og bær, så er du sikret jevn og langvarig energi til hjernen.

 

2. Drikk kaffe og spis mørk sjokolade

Følelsen av å være piggere etter en kopp kaffe er reell, men mengde er avgjørende. Studier viser at vi husker bedre om vi drikker inntil tre kopper kaffe etter vi har lært noe nytt. Det er flavonoidene i kaffe- og kakaobønnen som styrker kommunikasjonen mellom nervecellene og hjelper hjernen å lagre det den har lært.

Ekspertene fraråder imidlertid annet godteri, sukkerbrus og raske karbohydrater under eksamen. Det fører bare til rask blodsukkerstigning og økt stress som er ugunstig for hjernens ytelse.

 

3. Tren etter du har lest

Også trening etter lesing er en effektiv metode for å huske bedre. Forskning.no omtaler samme fenomenet, og viser til en studie der deltakerne fikk en liste på i alt 72 ord. De husket i snitt 26 ord fra listen før de begynte å trene. Etter 6 uker med 30 minutters daglig trening, klarte de i snitt 62 ord. Kort sagt, er det ett tidpspunkt du bør gjøre alvor av å gjenoppta gode treningsrutiner, er det altså før eksamen.

 

4. Diskuter og bruk kunnskapen

Kollokviegrupper funker, i alle fall hvis de brukes konstruktivt. Snakker du om det du har lært og anvender det i oppgaveløsning hjelper du hjernen å huske stoffet bedre. Det tipses også om å jobbe systematisk med tidligere eksamensoppgaver for å bli kjent med eksamensformatet. Men pass på å ha det gøy underveis. Spis lunsj og le sammen, så frigjøres eksempelvis dopamin og andre stoffer som er bra for hjernen.

 

5. Skap rammer for god selvdisiplin

Selv om du kan påvirke hjernen positivt på forholdsvis kort tid, bør god hjernehelse være en langvarig investering, påpeker ekspertene i Friskere Viten-episoden. Det å spise sunt, trene jevnlig og ikke minst sove nok er alle viktige komponenter for en sunn og skarp hjerne. Lag gjerne noen enkle rammer for deg selv, som ikke går på bekostning av livskvaliteten. Husk at usunt stress og underernæring har dårlig effekt på hjernen, mens matglede og hyggelig samvær styrker hjernens funksjon.

 

Med dette friskt i tankene, gjenstår bare å ønske lykke til med eksamensprestasjonen!

 

Et utvalgt av omega-3 tilskudd
Hjernen består i hovedsak av fett, og mye av det er omega-3-fettsyrer. For at hjernen skal fungere optimalt trenger den derfor påfyll av disse fettsyrene. Kjøpes på apotek.

Publisert november 23, 2021

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.