Linser

Linser – trendy og næringsrikt

Kosthold/ernæring | 27. februar 2017

Linser pleide å være forbeholdt helsekostfanatikere og vegetarianere, men nå er de blitt trendy. Det er ikke så rart, for linser er proteinrike, kalorifattige og full av vitaminer og mineraler.

Linser finnes i mange varianter, både grønne, brune, røde og gule. Linser er både sunt, rimelig og allsidig, og blir stadig med populært å bruke på kjøkkenet i norske hjem. Dessuten er tilgjengeligheten på linser blitt mye bedre de siste årene.

I dag får du kjøpt flere typer bønner og linser i mange dagligvarebutikker, mens du for bare noen år siden nesten utelukkende fikk tak i dette i helsekostbutikker.

Linser
SUNT OG GODT: Hva med en velsmakende og sunn linsesuppe til middag en dag?

Viktig proteinkilde.  Linser, bønner, kikerter, samt andre typer erter og peanøtter hører til kategorien belgfrukter – en frukt av en plante i erteblomstfamilien. I store deler av verden, som India, Asia, Sør-Amerika og Midtøsten, er belgfrukter mye benyttet til matlaging. Hovedårsaken er at bønner, linser og ulike typer erter ligger i bunnen av den vegetariske matpyramiden.

Fjerner man kjøtt, fisk og egg fra kostholdet, bør man øke inntaket av belgfrukter. Linser og de fleste andre belgfrukter er nemlig gode proteinkilder. De fleste bønner og linser har også lavt fettinnhold, og de inneholder langsomme karbohydrater og mye fiber.

Full av vitaminer og mineraler. Linser er svært rike på mange mineraler og vitaminer. Tørkede grønne og brune linser ligger faktisk på topp ti-listen i Matvaretabellen over ALLE matvarer som inneholder mest B6-vitamin, jern og selen.

Linser er dessuten en god kilde til folat, kalium, magnesium, sink og kobber.

B6-vitamin bidrar blant annet til normal energiomsetning, normal dannelse av røde blodlegemer og å redusere trøtthet og slapphet. B6 bidrar også til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon.

Jern bidrar til normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin, samt normal transport av oksygen i kroppen. Jern bidrar også til normal kognitiv funksjon, normal energiomsetning, immunforsvarets normale funksjon og reduksjon av slapphet og trøtthet.

Selen bidrar til å opprettholde normalt hår og normale negler, samt både immunforsvarets og skjoldbruskkjertelens normale funksjon.

Allsidig på kjøkkenet. Linser er enklere å ha med å gjøre enn erter og bønner, som må ligge i bløt natten over. Koketiden for linser avhenger selvsagt av størrelsen på dem, men de minste typene trenger bare et par minutter.

Linser kan smake litt kjedelig helt naturell, men litt buljong, krydder og urter gjør susen. Litt eddik i kokevannet eller salat med linser gir litt syre og motvekt til linsenes fyldige smak. Ellers kler linser kraftige smaker som løk, tomat, bacon, spekeskinke, krydder og urter.

Linser kan gjerne brukes i for eksempel gryteretter, supper, salater, som taco-tilbehør eller ved siden av omeletter. I tillegg finnes det mange oppskrifter på retter der linser er hovedingrediensen – som for eksempel linsegryte, linsesuppe og linseburger.

Man kan også lage for eksempel hummus og bruke den som pålegg eller som snacks/dip.

 

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *