Langrenn – allsidig og nyttig trening

Uncategorized | 13. mars 2015

Langrenn er en ypperlig form for fysisk aktivitet, og det finnes mange grunner til å komme seg ut i langrennssporet. Langrenn er nyttig styrketrening for store deler av kroppen, det forbrenner mange kalorier og gir deg bedre kondisjon – i tillegg til frisk luft og flotte naturopplevelser.

Det sies at vi nordmenn er «født med ski på bena», og langrenn er en viktig norsk kulturbærer med lange og sterke tradisjoner. Selv om det i år tok litt tid før snøen la seg mange steder i landet, er det nå full vinter nesten over hele Norge.

Det innebærer gode muligheter for å spenne på seg langrennsskiene og ta seg en herlig skitur i skog og mark. I en tid der det er både kaldt og mørkt, og litt vanskeligere å motivere seg for å trene, er langrenn en ypperlig aktivitet med mange nyttige fordeler.

Bruker mange muskler

Når du går på langrenn, bruker du mange muskler i hele kroppen: Bena, setemusklene, ryggen, magen, armene og skuldrene. Dermed er langrenn ypperlig til å styrke både store og mange muskelgrupper.

Når store muskelgrupper er i aktivitet, forbrenner kroppen også mye energi, og det er få aktiviteter som forbrenner så mye som langrenn. Jo høyere intensitet, dess mer forbrenner du.

Går du på ski i middels tempo, forbrenner du omtrent dobbelt så mange kalorier som ved middels rask gange.

NASJONALROMANTISK: Ingenting er vel mer nasjonalromantisk enn langrennsturer i fjellet med appelsin og termos i sekken.
NASJONALROMANTISK: Ingenting er vel mer nasjonalromantisk enn langrennsturer i fjellet med appelsin og termos i sekken.

Dette forbrenner omtrentlig en person som er 1.70 meter høy og veier 70 kilo ved å gå på ski i en halv time:

  • 4 km/t: 220 kcal
  • 6-8 km/t: 260 kcal
  • 8-12 km/t: 290 kcal
  • Over 12 km/t: 470 kcal
  • Oppoverbakke: 560 kcal

Kilde: Vektklubb

Godt for hjertet. Langrenn er også svært effektivt for å forbedre utholdenheten og kondisjonen. Husk at hjertet også er en muskel. Ved fysisk aktivitet må hjertet pumpe mer blod til musklene, og hjertets slagvolum vil øke. Dette gir et sterkere hjerte.

I tillegg påvirkes også lungene positivt av fysisk aktivitet. Sagt på en enkel måte: Man får bedre kondisjon og føler at man blir i bedre form. God kondisjon er viktig for å motvirke og forebygge helseproblemer, og for at kroppen skal kunne fungere optimalt i hverdagen.

Dessuten gir det en positiv effekt på immunforsvaret, forebygger stress og gir en økt følelse av velvære. Langrenn er for øvrig også god balansetrening.

Passer for alle. Det er ingen grunn til å undervurdere effekten av å komme seg ut i skog og mark og få frisk luft. I skisporet er det dessuten rom for alle, uansett størrelse og alder. Langrenn er snilt mot kroppen, særlig leddene, da man slipper kraftige støt.

De som har en tung kropp vil dermed oppleve langrenn som en mer passende aktivitet enn for eksempel løping eller ballspill. Langrenn er heller ingen dyr sport. Man investerer i et stavpar, skisko og ski med bindinger – og de fleste voksne kan bruke det samme utstyret år etter år.

Teknikkurs. Selv om vi nordmenn er født med ski på bena, er det mange som kvier seg for å gå ut i løypa som følge av manglende teknikk. Det er det ingen grunn til; langrennssporet er for alle.

For de som ønsker at de var litt flinkere teknisk og ønsker å møte likesinnede, arrangerer Skiforeningen mange kurs i løpet av vinteren, og kursene er tilpasset et hvert utgangspunkt. Et teknikkurs kan uansett være nyttig for de fleste.

Å bli bedre på ski, uansett hvilket nivå man er på, forsterker skiopplevelsen og bidrar til å øke treningseffekten. Da har du mange gode grunner til å komme deg ut i skisporet, så det er bare å skynde seg før våren kommer og snøen forsvinner.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *