Lag din egen rødbetejuice

Kosthold/ernæring | 6. april 2014

Mange har en oppfatning av rødbeten som ganske traust og kjedelig, men de siste årene er den tradisjonsrike rotgrønnsaken blitt svært populær – særlig i idrettsmiljøer. 

Den næringsrike og smakfulle rødbeten er også på full fart inn på hverdagskjøkkenet, og mange har fått øynene opp for sunn, fargerik og smakfull rødbetejuice.

Innenfor fagområdet «juicing» har rødbeten vært populær lenge, og rødbetejuice ble en skikkelig snakkis under sommer-OL i London i 2012. Toppidrettsutøvere fra flere land ble sett med rødbetejuice-flasker, og en rekke studier har funnet ut at juicen ser ut til å ha prestasjonsfremmende effekter.

Populær blant mosjonister. Denne trenden har naturligvis smittet over til mosjonistmiljøer. Det er åpenbart behov for mer forskning på rødbeten og dens effekt, men det er ingen tvil om at rødbeten er næringsrik og trendy.

Rødbeten er en tradisjonsrik rotgrønnsak i det nordiske kjøkkenet, og den dyrkes mange steder i Norge. Med dens dype rødfarge, gode smak og høye næringsinnhold passer den til det meste. Man kan sylte den, man kan steke, koke eller mose den, man kan ha den som tilbehør til middagen – og man kan altså lage juice av den.

Rødbeten er en god kilde til kostfiber og beskytter dermed tarmen. Kostfiber virker gunstig på fordøyelsen og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

Reduserer trøtthet og utmattelse. Rødbeten er også rik på det vannløselige B-vitaminet folat. Folat bidrar til immunsystemets normale funksjon og å redusere tretthet og utmattelse, og det anbefales for kvinner både før de blir gravide og under første del av svangerskapet.

Rødbeten inneholder også en del andre vitaminer og mineraler, som kalium, magnesium og jern. Den markante rødfargen skyldes en kombinasjon av lillafarge (betacyanin) og gulfarge (betaxantin) og gjør rødbeten til en god antioksidantkilde.

En rødbetejuice kan bestå av mange forskjellige ingredienser, og her oppfordrer vi til å eksperimentere. Smakskombinasjoner som eple og ingefær, appelsin og sitron, gulrot og sellerirot passer alle bra sammen med rødbeten.

Lag din egen rødbetjuice. Juice alle råvarene med skall i en juicemaskin eller juicepresse. Her er det bare å prøve seg frem til du får en smakfull og næringsrik rødbetejuice. Det anbefales å begynne med en liten mengde, cirka 1 til 1,5 del ren rødbetejuice.

Husk å servere ferskpresset og iskald, gjerne med isbiter – da smaker den best!

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *