Krispy grønnkål, chips av søtpotet og kikertersnacks

Uncategorized | 24. februar 2015

Når behovet for noe godt og salt melder seg, men det bare er tirsdag og du prøver å holde godterispisingen til helgen, da er det på tide å dra frem grønnkålen, søtpoteten eller kikertene.

Grønnkål er en supergrønnsak som flere har fått øynene opp for i den siste tiden. Den er full av vitamin A, E, C, B6, folat, kalsium og kostfiber. Så her er det bare å bruke den i alt du kan. Den er for eksempel kjempegod i wok eller som garnityr i supper.

Søtpotet er en super kostfiberkilde, og den inneholder mye betakaroten. Søtpotet kan både stekes, kokes, moses og bakes.

Kikerter har et høyt proteininnhold, de metter godt og inneholder mye fiber. Ikke minst inneholder de jern, folat, sink og selen. De kan brukes til alt fra burger til suppe, og snacks.
Hvordan kan man gjøre om disse grønnsakene til snacks? Jo, veldig enkelt.

Krispy grønnkål:

1 halv pakke grønnkål
Olivenolje
Salt
Vask grønnkålen godt, og la den tørke på et tørkepapir.
Legg de i en bolle, ha i litt olivenolje og salt og vend det inn. Legges så spredt på et stekebrett med bakepapir.
Varmes i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter. Følg med, de kan plutselig bli brent.

IMG_5254

Søtpotetchips:

En søtpotet
Olivenolje
Krydder etter eget ønske
Skjær tynne skiver av søtpoteten med enten en skarp kniv eller en ostehøvel. Legg skivene i en bolle, hell olivenolje på og det krydderet du måtte ønske og bland godt. Skivene fordeles så på et stekebrett med bakepapir. Stekes på 200 grader i 10 min. Ta så ut stekebrettet, ved skivene og krydre på den andre siden. Sett brettet tilbake for steking i nye 10 minutter.
De blir ikke like sprø som vanlig potetgull, men sprø i kantene og litt myke i midten.

IMG_5253

Kikertsnacks:

1 pakke kikerter
Olivenolje
Krydder etter eget ønske
Skyll kikertene godt og legg de på et tørkepapir for å få de tørre.
Ha kikerter, olivenolje og det krydderet du måtte ønske i en bolle, og rør sammen. Legg de deretter på et stekebrett eller i en ildfast form og fordel det jevnt. De blir lettere sprø om det ikke er så fult på brettet.
Sett de på nest nederste rille i forvarmet ovn (220 grader). Stekes i 30 minutter. De kan godt røres litt rundt mens de står i ovnen.

IMG_5255

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *