Tilskudd du bør ha hjemme

Kosthold/ernæring, Produkter | 2. juni 2017

Hvilke vitaminer du trenger å ha hjemme, avhenger av kostholdet og familiens sammensetning. Behov og spisevaner endrer seg gjennom livet.

Det aller viktigste du kan gjøre for å gi kroppen det den trenger er å ha et variert kosthold, som sørger for jevn tilførsel av viktige vitaminer og mineraler. I tillegg er det avgjørende å sove nok og være i fysisk aktivitet.

 

Spedbarn bør ha tilførsel av tran eller D-dråper fra fire ukers alder for å sikre inntak av det viktige D-vitaminet. D-vitamin er noe svært mange sliter med å få   i seg nok av her i landet, fordi en viktig kilde er sollys mot huden, og bruk av solkrem hindrer solas virkning. Babyer holder vi unna sola fordi huden er ekstra sart, og de er derfor enda mer utsatt for mangel på det vitaminet som styrker immunforsvaret, sørger for vekst og utvikling av skjelettet og vedlikehold av normale muskelfunksjoner. D-vitaminer overføres ikke til barnet gjennom morsmelken. Slik kan du få barnet ditt til å like tran.

 

Barn er forskjellige, men mange kan ha et for lite variert kosthold. Det kan ta tid å venne seg til ulike smaker. Dersom du mistenker at barnet ditt ikke får i seg viktige vitaminer og mineraler gjennom kosten, kan det være lurt å gi tilskudd.  Her er en oversikt over vanlige matvarer som sikrer inntaket for alle aldersgrupper:

Jern får vi særlig gjennom kjøtt, innmat, egg og grove kornprodukter. Magnesium er det poteter, grønnsaker og grove kornprodukter som sørger for. C-vitamin er det mye av i en rekke frukter og grønsaker som appelsiner, paprika, nyper, bær, kiwi, grønnkål og solbær. B-vitaminer får vi i oss gjennom blant annet kjøtt, fisk, egg, innmat, grove kornprodukter, meierprodukter, nøtter og grønnsaker. I Matvaretabellen (http://www.matvaretabellen.no/)kan du også lese om næringssammensetningen i de ulike matvarene.

Ungdom kan ha noen av de samme utfordringene som barn, men i mindre grad. De fleste blir flinkere til å spise variert med årene, men det kan være vanskelig å få denne aldersgruppen til å spise nok fisk og grønnsaker, så ekstra tilskudd av både tran og vitaminer kan være svært aktuelt. I tillegg får jentene menstruasjon, og noen vil da trenge Jern.

Voksne er også en sammensatt gruppe. Noen har et sunt og balansert kosthold, andre trenger tilskudd for å få i seg det det kroppen har behov for. Voksne kvinner kan i likhet med unge jenter trenge jern, og kalsium i kombinasjon med D-vitamin kan bidra til å begrense tap av benmineral og forebygge osteoporose hos kvinner etter overgangsalderen. Denne gunstige effekten oppnås ved et daglig inntak på minst 1200 mg kalsium og 20 µg vitamin D fra alle kilder og gjelder for kvinner over 50 år.

 

Eldre og syke kan ha ekstra utfordringer med å få i seg det kroppen trenger, rett og slett på grunn av sviktende appetitt. Er du i en slik situasjon kan også tilskudd av viktige vitaminer og mineraler være nødvendig for å sikre inntaket.

En enkel måte å sikre familien din dersom kostholdet for alle ikke er optimalt, er ved å ha Nycoplus Multi-tabletter, som inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler. Til barn under ti år er Nycoplus Multi Barn å anbefale.

 

Alle produktene selges i apotek.

 

Kilder:

Mat og måltider for spedbarn. Helsedirektoratet 2016

https://sml.snl.no/jern

NO/NYP/0517/0058

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *