Magnesium kan være svaret om du ønsker økt energi på trening og mer ut av hverdagen.

Mann løper ute i naturen
Uavhengig av om du trener til maraton eller liker å gå tur, trenger kroppen din magnesium for å fungere skikkelig. Mineralet bidrar med viktige byggesteiner og påvirker prosesser i kroppen både på trening og i hverdagslivet.

Har du følt deg helt tappet for energi mot slutten av en treningsøkt? Da kan det hende at kroppen din trenger mer magnesium.  Dette mineralet bidrar blant annet til muskelfunksjoner, nervesystemet og energiomsetningen i kroppen.

 

Slapp og sliten?

Et balansert kosthold er essensielt for at kroppen vår skal kunne fungere optimalt. Magnesium er ett av mange mineraler som gjør en god jobb i kroppen vår. Mineralet bidrar til en rekke prosesser, blant annet til normal muskel- og hjertemuskelfunksjon.

I tillegg er dette mineralet viktig for elektrolyttbalansen, som igjen påvirker musklene og væskebalansen i kroppen. Dette er ekstra viktig når du driver med høyintensiv- eller utholdenhetstrening.

 

Hvor mye magnesium trenger man?

Helsedirektoratet anbefaler menn et daglig inntak på 350 mg. Kvinner, gravide og ammende anbefales et daglig inntak av magnesium på 280 mg.

Mineralet dannes ikke naturlig i kroppen, derfor må man daglig få det i seg via mat og drikke. Paranøtter, mandler og cashewnøtter, linfrø, solsikkefrø, hvetekli, kakaopulver, villris, banan og quinoa er noen matvarer som er rike på magnesium.

Trenger du tips til hvordan få en mer aktiv livsstil, les mer her.

På kostholdsplanleggeren.no kan du sjekke hvor mye magnesium forskjellige matvarer inneholder, ikke bare per 100 gram, men per porsjon. En håndfull mandler inneholder for eksempel ca. 50 mg av mineralet.

 

Nøkkelmineralet for deg som er aktiv

Når du er svært aktiv og trener mye, bør du spesielt sørge for å få i deg nok B-, C- og E-vitaminer samt jern, kalsium, sink og magnesium. Når du har trent taper kroppen din noe magnesium fordi du svetter, og det er et tap som bør erstattes med påfyll. Også du som ikke trener så masse, men har en hektisk hverdag kan ha behov for tilskudd av mineralet. Les mer her.

Her er tips til en rett som inneholder magnesium og gir et skikkelig energi-boost!

 

magnesium 350 mg
Er du usikker på om du får i deg nok av mineralet hver dag, kan det være hensiktsmessig å ta et kosttilskudd. Nycoplus fører en rekke ulike kosttilskudd, blant annet Nycoplus Magnesium 350 mg.

 

Kilder:
NHI
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Matvaretabellen

Foto: Shutterstock

NO/NYP/0719/0082

Publisert september 16, 2022

32 kommentarer

  1. Har det noen betydning når man tar tabletten, morgen eller kveld? Er mest plaget med kramper om natten.
    Vennlig hilsen Lisbeth.

    1. Hei Lisbeth! Nei, vi har ikke noe dokumentasjon på at det spiller noen rolle når på dagen magnesium tas. Hilsen Åse

  2. Hei, er det spesielle tilfeller hvor det anbefales å ta 120mg x3 fremfor 350 mg x1? Hvordan vet man hvilken man skal velge?

    1. Hei Marion. Som med mange andre næringsstoffer er det slik at jo høyere dosen er desto lavere andel tas opp. Dette har imidlertid liten betydning dersom man ikke har mangel på næringsstoffet. Samtidig øker kroppen opptaket selv ved mangel, så kroppen er flink til å justere opptaket etter behov. Det er i praksis derfor liten forskjell mellom 120 mg x 3 (360 mg) eller 1 x 350 mg. Ved påvist mangel er det viktig å diskutere dette med fastlegen. Hilsen Åse

  3. Hei jeg spiser 8 tabletter om dagen men magnesiummlageret mitt øker ikke. Kan det vere at kroppen min ikke tar opp magnesiumet?

    1. Hei Helge! Ja, dette bør du ta opp med fastlegen din. 8 tabletter er godt over dagsbehovet ditt, så det kan være du taper magnesium eller ikke tar det opp. Hilsen Åse

    1. Hei og takk for henvendelsen, Liv Karin. Kalsium og vitamin D er en vanlig å ta sammen med osteoporosemedisin. Selv om magnesium bidrar til å opprettholde normale knokler, har vi dessverre ikke mulighet til å gi råd om magnesium som del av en medisinsk osteoporosebehandling. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med legen din om dette. Mvh Åse

    1. Hei Jorunn! Det er oppdaterte regler i Norge på hvor mye magnesium det er tillatt å tilsette i kosttilskudd, med ulike maksgrenser til ulike aldersgrupper. Så lenge man følger doseringen på pakken er det derfor ikke nødvendig med en blodprøve først. Hilsen Åse

    1. Hei Thone. Ja, og det er hovedgrunnen til at maks lovlig daglig dosering på kosttilskudd er på 350 mg magnesium. Vennlig hilsen Åse

  4. hei lisbeth og åse dere lurer når tid det skal taes magnesium, det er blitt fortalt meg av en flink person som satte meg på denne magnesiumen som renser blodet for fettstoffer og senker blodtrykket, at det mellom klokka 17,00-og 21,00 skal magnesiumen takes fordet tidligere på dagen renser kroppen seg, jeg fikk beskjed og bruke 1 vær dag den første uken og 2 tabletter den andre uken fikk jeg bløt mage ved den tredje uken gikk jeg tilbake til 2 tabletter.

    1. Hei Geir Arne. Hypermagnesemi er en tilstand med for høy konsentrasjon av magnesium i blodet. Den vanligste årsaken er alvorlig nedsatt nyrefunksjon når nyrene ikke klarer å skille ut nok magnesium. Dette fører sjelden til symptomer, men alvorlig hypermagnesemi kan føre til lammelser, pustebesvær og hjerterytmeforstyrrelser. Personer med nyresykdom bør diskutere med legen sin før de tar tilskudd med magnesium. Høyt magnesiuminntak kan også føre til diaré, det er derfor viktig å følge anbefalt doseringen. Vennlig hilsen Åse

  5. Hei Åse
    Jeg har begynt å ta Floradix flytende fra flaske, 20 ml da jeg har problemer med å svelge tabletter.Jeg går 10 000 skritt hver dag og yoga 1 time hver dag.
    Holder det med 20 ml.da?

    1. Hei Ellen Marie. Så vidt jeg vet gir 20 ml Floradix magnesium 250 mg magnesium, som er litt under dagsbehovet på 280 mg for voksne kvinner. Dersom du får i deg noe magnesium fra kostholdet også, burde det holde så lenge du ikke taper ekstra magnesium via mye løs avføring for eksempel. Du kan eventuelt sjekke hvor mye du får via kostholdet ditt med kostoldsplanleggeren.no Floradix er forøvrig ikke i Nycoplus-serien, så jeg anbefaler at du kontakter leverandøren eller en forhandler av produktet for detaljert informasjon om dette produktet. I Nycoplus serien finnes tyggetabletter med magnesium i tillegg til svelgetabletter. Hilsen Åse

  6. Jeg er over 70 år, er jevnt aktiv (30 – 60 min per dag) . Forbrenner gj 500 kcal per dag. Tar 2 magnesium per dag og fått mer regelmessig avføring de siste årene (tidligere slitt med treg mage). Har fått en ny utfordring – munntørrhet – kan det skylles for høyt inntak av magnesium?

    1. Hei Toril. Munntørrhet er vanligvis ikke forbundet med magnesium, men kan for eksempel være relatert til at du kanskje mister mer væske gjennom avføring nå sammenlignet med tidligere. Det er derfor viktig å drikke nok. Jeg vil også anbefale å nevne dette for legen din, for å utelukke andre årsaker. Vennlig hilsen Åse

  7. Hei;Jeg er helt tom for d vitaminer, å blodprosenten min er bekymrede lav, verker veldig i hofter knær, skelettet generelt. Er trett bestandig. Nå fikk jeg D vitamin på resept å jern på resept. vil det hjelpe å ta magnesium også? Jeg er en kvinne på 47 år.

    1. Hei Monica! Godt å høre at du får behandling for vitamin D- og jernmangelen din. Dessverre er det litt vanskeligere å måle magnesium nøyaktig i blodet, men dersom du ønsker å forsøke er det i alle fall ikke skadelig å ta et tilskudd på opp til 350 mg magnesium daglig. God bedring! Vennlig hilsen Åse

  8. Hei:)
    Eghar kjøpt Magnesium + Calsium , og det står eg skal ta 1 tablett daglig🤔. Det står at det er 175 mg pr. tablett og 400 mg Kalsium. Er det da nok med 1 tablett? Har store smerter ( nervesmerter ) i bena, så vil prøve om disse tablettene kan hjelpe .

    1. Hei Gunvor
      Selv om dagsbehovet for kalsium for voksne er 800 mg per dag, er maksgrensen på dosering av kosttilskudd med kalsium til voksne bare 705 mg. Dette er bakgrunnen for at vi halverte doseringen fra en til to tabletter på dette produktet da regelverket ble oppdatert for noen år siden. Dersom du ønsker en høyere dose av magnesium, har vi også Nycoplus Magnesium 350 mg uten kalsium. God bedring! Vennlig hilsen Åse

  9. Hei Min mann har gått på Somac i snart 20 år.Idag når han skulle hente ut resp.på apoteket,så sier farmasøyten om han må husk å ta magnesium når du går på slike tabletter.over lengre tid.No først får han vite det.Kan det være derfor han har så mye muskel og nervesmerter i kroppen da?Han jobber 100 % stilling og er helt utmattet etter jobb.

    1. Hei! I pakningsvedlegget til Somac står det følgende: «hvis du tar Somac i mer enn tre måneder, er det mulig at magnesiumnivået i blodet ditt synker. Lave nivåer av magnesium kan oppleves som utmattelse, ufrivillige muskelsammentrekninger, desorientering, kramper, svimmelhet, økt hjertefrekvens. Hvis du får noen av disse symptomene bør du kontakte legen din omgående. Lave nivåer av magnesium kan også føre til reduksjon av kalium- og kalsiumnivåer i blodet. Legen din kan beslutte å ta regelmessige blodprøver for å overvåke magnesiumnivåene dine.» Jeg anbefaler at din mann tar opp dette med fastlegen sin. Vennlig hilsen Åse

  10. Hei har tatt magnesium hver dag i en god stund nå sammen med omega 3 kapsler. Kan man bli trett i hodet over tid ved å ta magnesium daglig? Tar også prostata tablett daglig og 20 mg AD

    1. Hei, og takk for spørsmålet! Jeg kjenner ikke til at det er noen sammenheng mellom langvarig inntak av magnesium og tretthet i hodet. Jeg anbefaler at du snakker med fastlegen din om dette for å finne årsaken. Vennlig hilsen Åse

    1. Hei Jan! Det står ingenting i pakningsvedlegget til dette legemiddelet at det er noe problem å kombinere med magnesium, men dette er uansett noe du bør avklare med legen din først. Hilsen Åse

  11. Hei. Er det kombinasjon av andre tilskudd, f.eks tran, som reduserer opptak av magnesium og andre mineraler/vitaminer? Bør jeg unngå å ta f.eks tran, multivitamin og magnesium samtidig?

    1. Hei Frode!
      Det er ingen betydningsfulle interaksjoner mellom disse næringsstoffene og ingenting i veien for å ta disse tre tilskuddene samtidig, med eller uten mat. Det er flere stoffer i maten og i tilskudd som kan påvirke opptaket av næringsstoffer, både øke og redusere oppdaket, men dette blir tilsvarende å spise et måltid. Et eksempel er at C-vitamin kan øke opptaket av jern, D-vitamin kan øke opptaket av kalsium og fytinsyre i kornprodukter kan redusere opptaket av jern og sink. Dersom man følger anbefalt daglig inntak av næringsstoffer skal likevel behovet dekkes siden anbefalingene tar høyde for dette. For eksempel har nå Helsedirektoratets siste anbefalingen for sink økt for å ta høyde for mer fytinsyre fra kostholdet. Det viktigste er å forsøke å spise variert og balansert og å huske å ta tilskuddene sine daglig. I enkelte tilfeller dersom man for eksempel har jernmangel, kan man bli anbefalt å for eksempel ta jerntilskudd utenom melk og melkeprodukter, kaffe, te, egg, og produkter som inneholder fullkorn, men for de som ikke har mangel har det liten praktisk betydning. Hilsen Åse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Warning: Array to string conversion in /home/webazn2ud/html/nycoplus.no/wp-content/plugins/ele-conditions/inc/parse_conditions.php on line 22

Relaterte produkter

Nycoplus

Magnesium

350 mg - 100 tabletter

For energiomsetning og muskelfunksjon

Nycoplus

Magnesium + Calcium

100 tabletter

For energiomsetning og muskelfunksjon