Derfor er sink viktig for menns evne til reproduksjon

Mange ønsker seg sin egen familie eller kanskje en familieforøkelse. Da er det særlig ett næringsstoff som er viktig at mannen i huset spiser nok av.

Det kommer kanskje ikke som et sjokk at rundt halvparten av alle graviditeter ikke er planlagte. Samtidig sliter ett av åtte par som ønsker seg barn med å lykkes.

Erfaring og undersøkelser tilsier at mannens sædkvalitet og forplantningsevne i stor grad påvirkes av både kosthold og livsstil.

I denne podcasten av Friskere Viten får du råd av en fertilitetsekspert om hva både menn og kvinner bør tenke på når de ønsker seg barn.

Uansett hvilken kategori du måtte befinne deg i, er det en god idé for både menn og kvinner i fruktbar alder å få i seg det man trenger for at kroppen skal fungere best mulig. For menn som aktivt prøver å bli pappa er det noe som er ekstra viktig at man får i seg nok av: nemlig sink.

 

Sink er viktig for reproduksjon

Sink dannes nemlig ikke i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Gode kilder til sink er storfekjøtt, innmat, fisk, melk, kornprodukter og belgvekster som bønner og kikerter.

For både menn og kvinner finnes det gode grunner til å sørge for å dekke kroppens behov i forbindelse med ønsket om barn. Sink, som ofte kalles et sporstoff og tilhører kategoriene mineraler, bidrar til normal:

  • Fruktbarhet og reproduksjonsevne
  • Testosteronnivået i blodet
  • DNA-syntese, eller replikasjon som betyr kopi av sitt eget DNA1
  • Sink har også betydning for produksjonen, lagring og utskillelse av hormoner1.

 

Les også: Dette bør du spise og drikke som gravid

 

Grunnen til at det er særlig viktig for menn å få i seg sink, skyldes at deres kropp har større behov enn kvinnens kropp. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på 7 mg sink for kvinner og 9 mg sink for menn1.

For menn tilsvarer det cirka 200 gram (en stor middagsporsjon) ytrefilet, 11 glass melk, 11 skiver med grovbrød eller 1 kilo hermetiske kidneybønner hver dag2. Dermed sier det kanskje seg selv at det vil være utfordrende over tid å få dekket kroppens behov gjennom kostholdet. Helsedirektoratet anbefaler å begrense inntaket av rødt kjøtt til maks 500 gram per uke4.

 

Et tilskudd kan være en god løsning

Nycoplus Multi vedsiden av en skål med grøt
For dem som opplever denne mengden med mat som noe urealistisk for å få i seg tilstrekkelige mengder, kan et tilskudd som fyller på der det trengs være en god løsning.

 

Nycoplus Multi inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler, inkludert sink, og kan tas daglig for å dekke kroppens behov. Den inneholder 12 mg sink, som også gjør den egnet for gutter i alderen 11-17 år, som har et økt behov i perioden de vokser.

Andre som kan ha et økt behov er de som ikke spiser kjøtt eller animalske produkter. Dette er fordi utnyttelsen av sink kan påvirkes negativt av fytinsyre fra kli og andre kornprodukter, mens animalsk protein kan øke opptaket av sink3. For de som ønsker et alternativ er Nycoplus Sink et godt valg.

Som far, eller vordende far, kan det uansett være et bra tidspunkt å sørge for at man får i seg det man trenger både av vitaminer og mineraler. I en krevende periode av livet er det viktig at kroppen fungerer optimalt – og et multivitaminmineral kan være en hendig løsning i en travel hverdag.

 

Les også: Mange menn lurer på hvordan de kan bidra under svangerskapet for at barnet skal ha det bra – her er de beste tipsene!

 

Kilder: 

https://sml.snl.no/sink_-_ern%C3%A6ring
https://www.matvaretabellen.no/
https://legehandboka.no/handboken/sykepleie/kosthold-og-ernaring/naringsstoffer-og—behov/mineraler-og-sporstoffer/
https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/kostrad-for-befolkningen

Publisert januar 17, 2023

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *