Slik unngår du at blodsukkeret svinger

Har du lagt merke til hvordan kroppen din påvirkes av hva og hvor ofte du spiser?

Hva du velger å putte i kroppen og måltidsrytmen din påvirker blant annet sultfølelsen og søtsuget. Spiser du ofte matvarer med hvitt mel, pasta, ris, poteter, brus og godteri? Det er typiske kilder til raske karbohydrater som gir mye energi på kort tid. Disse karbohydratene tas lett opp i kroppen og gjør at blodsukkeret stiger raskt, for så å falle igjen innen kort tid. Da melder sulten seg raskere og det kan gjøre at du kjenner på søtsug. Hvis det går lang tid mellom måltidene dine gjør det også til at blodsukkeret daler.  

 

Store svingninger i blodsukkeret kan i tillegg til økt sultfølelse og søtsug også føre til: 

  • slapphett
  • nedsatt konsentrasjonsevne 
  • økt nedbrytning av muskelvev 
  • nedsatt forbrenning 
  • hodepine 
  • humørsvingninger 

 

Hvordan få et stabilt blodsukker? 

Når du spiser mat med komplekse karbohydrater, skjer energiopptaket langsommere. Det gjør at blodsukkeret holdes mer stabilt i en lengre periode. Grove brød- og kornprodukter, belgvekster, nøtter og grønnsaker er gode kilder til komplekse karbohydrater. Balanserte måltider med protein og fett, i tillegg til komplekse karbohydrater bidrar til langsommere blodsukkerstigning. For deg som spiser animalske produkter er kjøtt fisk, kylling, egg og meieriprodukter kilder til proteiner. I et plantebasert kosthold er belgvekster som bønner, erter og linser også gode kilder til proteiner. Sunt fett finner vi i blant annet avokado, nøtter og frø. Dersom det går lang tid mellom hovedmåltidene, kan mellommåltider hjelpe å holde blodsukkeret mer stabilt.  

 

Krom kosttilskudd bidrar til et normalt blodsukkernivå.

 

Krom bidrar til å opprettholde et normalt blodsukker

Mineralet krom er kjent for å bidra til å opprettholde et normalt blodsukkernivå. Nøyaktig hvordan er foreløpig litt uklart, men enkelte studier tyder på at det er relatert til økt Krom bidrar til å opprettholde et normalt blodsukker følsomhet for insulin og mer effektivt opptak av glukose til kroppens celler. De viktigste kildene til krom i kostholdet er fullkornsprodukter, fisk, produkter laget av innmat, kjøtt og kjøttprodukter, fett og oljer, i tillegg til belgvekster.  

Dersom du er usikker på om du får i deg nok krom gjennom kostholdet, kan et tilskudd være en løsning. Nycoplus Krom 250 µg er det eneste kosttilskuddet som selges på apotek i Norge med denne styrken.  

 

 

Kilder  

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/dagens-maltider/

https://nhi.no/kosthold/ernaring/karbohydrater?page=all

https://www.diabetes.no/kosthold/ofte-stilte-sporsmal/sporsmal-og-svar-sotsug-og-krom/ 

https://olympiatoppen.no/fagomrader/idrettspsernaering/faktaark/fakta-om-maltidsmonster-og-matvarevalg-for-idrettsutovere/  

 

 

Id nummer: NO-NYPL-2400062 

Publisert april 30, 2024

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *