Nye råd om tran og D-vitamin for spedbarn

Her er de nye rådene fra norske helsemyndigheter som gjelder både for barn som ammes, delammes, får morsmelkerstatning og for mødre med et plantebasert kosthold.

Helsedirektoratet har i samråd med Nasjonalt råd for ernæring endret sine råd om D-vitamintilskudd og tran til spedbarn. Disse er gjeldene fra 2020 og endringene er i tråd med nye regelverk rundt morsmelkerstatning. Her er det viktigste du trenger å vite:

 

Barn som får morsmelkerstatning bør ikke få noen form for tilskudd

Grunnen til dette er at morsmelkerstatningen nå inneholder både mer D-vitamin og omega-3-fettsyren DHA enn tidligere. Det betyr at barnet heller ikke trenger tran. Dette gjelder hvis barnet får i seg 6-7,5 dl morsmelkerstatning daglig da dette vil dekke behovet.

 

Les også: Tre oppskrifter med næring for deg som nylig har blitt mor

 

Barn som ammes trenger D-vitamin

Både barn som ammes og delammes trenger å få dekket sitt behov for D-vitamin gjennom tilskudd i form av D-vitamindråper, som kjøpes på apotek.

 

D-vitamindråper
Nycoplus D3-vitaminer i dråper er tilpasset spedbarn fra 1 ukes alder. Dråpene kan dryppes rett i munnen eller blandes i mat eller drikke. Produktet kjøpes på apotek.

 

Dette er viktig å vite om babyer og D-vitamin

  • Barn i alderen 0-12 måneder vil få kroppens behov for D-vitamin dekket ved 10 mikrogram daglig. Om barnet har fått i seg høyere inntak over en kortere periode, sier helsemyndighetene at man ikke trenger å bekymre seg for dette.
  • Barn i alderen 0-6 måneder bør ikke få i seg mer enn 25 mikrogram per dag over tid.
  • Barn i alderen 6-12 måneder bør ikke få i seg mer enn 35 mikrogram per dag over tid.

 

Barn som ammes får i seg tilstrekkelig av omega-3-fettsyren DHA gjennom morsmelken

Tran gir ikke tilstrekkelig D-vitamin til spedbarn, og det er vurdert at tran også vil tilføye unødvendig store mengder av omega-3-fettsyren DHA. Denne fettsyren vil barnet få i seg gjennom morsmelken, og mengden vil påvirkes av hva mor spiser. Omega-3 får man i seg ved å spise fet fisk som laks, ørret og makrell, eller ved å ta et tilskudd.

 

Gode råd om tilskudd for mødre som spiser plantebasert

Hvis man har lagt seg på et kosthold som hovedsakelig eller helt er plantebasert, er det noen vitaminer og fettsyrer man må dekke behovet for gjennom tilskudd. Man kan velge seg et vegansk multi-tilskudd som inneholder D-vitamin, vitamin B12 og jod, og i tillegg bør man få i seg DHA fra vegetabilsk omega-3 fra alger.

 

Vegetabilsk omega-3 kjøpes på apotek
Kombinasjonen Nycoplus Vegetabilsk Omega-3 og Nycoplus Vegansk Multi er ypperlig for deg med et plantebasert kosthold. Ved å ta disse, vil du få i deg det du trenger av D3-vitamin, vitamin B12, jod og DHA fra omega-3.

 

Les også: Dette er kosttilskuddet som er egnet for veganere

 

Visste du at…

For lite D-vitamin er den vanligste ernæringsmangelen på verdensbasis? Det gjelder både for barn og voksne.

 

Dersom du har spørsmål eller er usikker på hva som er best for deg og ditt barn, vil du få svarene du trenger i samråd med legen din eller helsesykepleier. Apotekansatte har også stor kunnskap om barn, ernæring og sine produkter, og er tilgjengelig for å svare på det du lurer på.

 

Det er ikke bare barnet som trenger riktig og tilstrekkelig næring, men også de voksne. Nycoplus Omega-3 Multi er produktet for deg som vil sjekke av på flere bokser. Det inneholder både omega-3, som er bra for deg som ikke spiser fisk hver uke, samt 13 vitaminer og 9 mineraler som gjør produktet til et komplett kosttilskudd.

 

 

Foto: Istock

Kilder: Helsedirektoratet om nye anbefalinger rundt spedbarn, tran og D-vitamin, Legehåndboka om D-vitaminmangel

C-APROM/NO/NYP/0898

Publisert mars 22, 2021

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.