Kom i form med Pokémon GO!

Uncategorized | 15. august 2016

Det populære mobilspillet Pokémon GO har fått både store og små opp av hengekøyen og ut i frisk luft denne sommeren. Det å ta bena fatt og jakte pokémoner gir helsegevinster.

Mobilspillet Pokémon GO har gått som en farsott over hele verden denne sommeren, og Norge er intet unntak. Over hele landet møter man mennesker med øynene begravd ned i mobilen på jakt etter pokémoner – enten det er i storbyer, på fjellet, i skogen eller ved sjøen.

Hva er Pokémon GO? Pokémon GO er et mobilspill der man skal fange virtuelle monstre (pokémoner) med en smarttelefon i den virkelige verden. Spillet er stedbasert, det vil si avhengig av mobilens geografiske plassering (GPS).

Det innebærer at man er nødt til å bevege seg rundt i landskapet for å fange pokémoner, samt å finne «pokéstops» (steder der man kan fylle på blant annet pokéballer), klekke «pokémon-egg» og kjempe mot andre spillere i såkalte «pokégyms».

Ny generasjon turgåere. Pokémon GO har definitivt fått nordmenn opp av sofaen og hengekøyen denne sommeren. Spesielt har spillet blitt en stor suksess blant barn og ungdom. Denne sommeren har PlayStation-spilling og tv-seing på gutterommet blitt erstattet med gåturer på jakt etter pokémoner. Norske medier har rapportert om ungdom som har gått opp mot tre mil hver dag i sommer for å bli best i Pokémon GO.

Mange voksne er også med på jakten, enten ved at de er like ivrige etter å spille selv, eller ved at de ledsager barna trygt omkring. Pokémon GO er åpenbart en sosial aktivitet som egner seg å dele med andre.

Passer for alle. Det å jakte pokémoner og ta bena fatt er en ypperlig form for fysisk aktivitet som bidrar til økt aktivitet for både store og små. Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre bør være i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken. Barn og unge bør ha det dobbelte, altså minst 60 minutter hver dag. Dessuten bør alle redusere stillesittingen i løpet av en dag.

POKÉMON-JAKT: Pokémon GO har gått som en farsott denne sommeren. Her et forsøk på å fange pokémonen Rattata.

Helsegevinster. Samtidig som man har det gøy når man går eller løper rundt og fanger pokémoner, får man altså fysisk aktivitet på kjøpet – og fysisk aktivitet gir helsegevinster.

Økt fysisk aktivitet kan nemlig både forebygge og behandle ulike helseproblemer, samt redusere blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker.

Det er også en kjent sak at de som er fysisk aktive, ofte er i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Forbrenning. Ved 60 minutter pokémon-jakt med middels intensitet forbrenner en kvinne på 65 kilo cirka 200 kcal og en mann på 80 kilo i overkant av 300 kcal. Går du i litt raskere tempo, kan du ved høy intensitet forbrenne nesten det dobbelte.

Med pokémon-jakt flere dager i uken med en varighet på cirka 60 minutter eller mer, tar det ikke lang tid før du merker at kroppen forandrer seg. Ikke bare merker du forskjell, men du kan se det også. Dessuten gir gåturer deg bedre holdning, og det er godt for skjelettet.

God pokémon-jakt!

Foto: Nycoplus.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *