Kokosnøtt – rik på energi og mangan

Frukt og grønt | 9. november 2016

Kokosnøtten er en anvendelig stenfrukt som kan benyttes til mye forskjellig. Selve kokoskjøttet er svært energirikt, og inneholder også kostfiber og flere mineraler – som mangan.

Kokosnøtt er en eksotisk stenfrukt fra kokospalmen, og kan veie opp mot tre kilo. En umoden kokosnøtt er stor og grønn, mens den mer kjente brune kokosnøtten er ferdigmodnet.

Skallet på en moden kokosnøtt er svært hardt og omgitt av løse fiberlag. Den opptil fem centimeter tykke fibermassen blir det laget både tauverk, matter og børster av. Selve skallet kan brukes til å lage skåler og ulike typer kunstverk.

Drikk rett fra nøtten. Skallet på kokosnøtten er delt inn i tre deler med et mørkt «øye» på hver del. Disse øynene er nøttens spirer, ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt. Den ene delen er litt bredere enn de andre to, og øyet på denne delen er mykt. Man kan lett stikke hull i dette øyet og tømme ut melken eller drikke den direkte fra nøtten før man deler den.

Helt innerst i kokosnøtten finner du nemlig væske. På en umoden kokosnøtt er væsken farveløs og søt, mens på en moden frukt er den melkehvit og har en litt strammere smak – altså kokosmelk.

Kokosmasse. Inni kokosnøtten finner du også hvitt kokoskjøtt. Det kan spises rett fra nøtten, eller tørkes og knuses til kopra – som brukes til produksjon av margarin, kokosolje og såpe. Kokoskjøttet kan benyttes som snacks og mellommåltid, men også i fruktsalat og varmretter.

Energirik. Kokoskjøttet er svært energirikt. Med sine 358 kcal per 100 gram spiselig vare er faktisk kokosnøtten den mest energirike frukten vi har, ifølge Matvaretabellen. Den inneholder nemlig mye fett, men mesteparten er sunt enumettet fett som kroppen behøver.

Mye kostfiber og mangan. Kokoskjøttet inneholder også mye kostfiber, som er viktig for fordøyelsen. I tillegg er den svært rik på mineralet mangan. Mangan er viktig for energiomsetningen og normal dannelse av bindevev, samt å opprettholde normalt skjelett og beskytte cellene mot oksidativt stress.

ENERGIRIK: Inni en moden kokosnøtt finner du det hvite kokoskjøttet. Det er energirikt og inneholder både kostfiber og en del viktige mineraler.

Jern, kobber og selen. Du finner også en del jern, kobber og selen i kokoskjøttet. Jern bidrar blant annet til kroppens produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin, samt normal transport av oksygen i kroppen.

Kobber er viktig for både nervesystemet og immunforsvarets normale funksjon, samt transport av jern. Selen på sin side bidrar blant annet til skjoldbruskkjertelens normale funksjon, samt å opprettholde normalt hår og normale negler.

Hel og tørr. Når du skal kjøpe kokosnøtt i dagligvarebutikken, er det stort sett den modne, brune du finner. Velg en nøtt som er hel og tørr, og se opp for sprekker og mugg.

Ta opp kokosnøtten og kjenn på den; den skal være tung og inneholde melk. Du hører at det skvulper når du rister på den. Grønne kokosnøtter finnes i noen frukt- og grønnsaksbutikker.

På grunn av det harde skallet, kan det være en utfordring å åpne kokosnøtten. Her finner du en video som forklarer deg hvordan du gjør det enklest mulig med verktøy du har for hånden.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *