Klementin – en julefavoritt full av C-vitamin

Frukt og grønt | 16. desember 2014

Adventstid er klementintid, og i desember spiser vi nordmenn cirka tre kilo klementiner hver. Ikke nok med at klementiner smaker både friskt og søtt, de inneholder også masse C-vitamin.

Nordmenn spiser selvsagt klementiner året rundt, men adventstiden er høytid for klementiner her til lands.

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt importerer vi omtrent 27.000 tonn klementiner hvert år. Vi nordmenn spiser i underkant av seks kilo per person, og halvparten av dette inntas i desember.

Ikke mandariner. Klementinen har oransje skall og fruktkjøtt. Smaken er søt og frisk, fruktkjøttet er saftig og frukten er lett å skrelle. Den smaker omtrent som appelsin, men er langt søtere og mindre syrlig.

Du har sikkert hørt det før, men de små søte sitrusfruktene vi spiser om vinteren er altså KLEMENTINER, ikke mandariner.

Klementiner er i all hovedsak steinfrie, i motsetning til mandariner. Om du finner steiner i en klementin, tyder det på at treet har vokst nær et sitrontre og blitt bestøvet av det.

Klementinens historie strekker seg tilbake til 1902, da presten Pierre Clément klarte å krysse mandarinen med en annen sitrusfrukt, nemlig pomerans.

Dermed var klementinen «født», men ikke før i 1963 fikk vi klementiner her til lands. Hovedsorten i Norge regnes som Clemenules, og det er den vi spiser rundt juletider, men vi har også sorter som Marisol, Clemenvillas (hybrid), Clemenpons og Oronules.

Vi importerer mye klementiner fra Spania og Sør-Afrika, men også fra Argentina, Uruguay, Chile, Peru og Israel.

Rik på C-vitamin. Akkurat som appelsin og andre sitrusfrukter er også klementin rik på C-vitamin; i tillegg inneholder den en del av B-vitaminet folat.

Med tanke på hvor mye klementiner vi spiser, er den en god kilde til C-vitamin i hverdagskosten. Én klementin kan faktisk dekke hele dagsbehovet for C-vitamin for de yngste.

C-vitamin har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern. C-vitamin reduserer også trøtthet og slapphet, samt bidrar til et sunt bindevev.

Vitaminet er med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer.

I juice og smoothie. Klementiner spises stort sett naturell, men de egner seg ypperlig i juicer og smoothies. De kan også brukes i sauser som vanligvis inneholder appelsin; da blir smaken enda søtere.

Klementiner passer godt i fruktsalater og andre desserter, men også som kakepynt og pynt på ostefat og lignende. Når du skal kjøpe klementiner i butikken, skal de se friske og blanke ut. Skallet bør ikke sitte for stramt, for de skal være enkle å skrelle.

Klementiner holder seg best om de oppbevares i kjøleskapet.

Foto: Colourbox.

JUICE: En frisk og søt klementin-juice.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *