Kiwi er C-vitaminbomben

Frukt og grønt, Vitaminer/mineraler | 6. august 2014

Kiwi kalles ofte for «fruktens dronning», og det er ikke uten grunn. Den er eksotisk, er frisk og smaker søtt. I tillegg er den stappfull av vitaminer og viktige næringsstoffer kroppen din trenger – blant annet C-vitamin.

Visste du at kiwi inneholder dobbelt så mye C-vitamin som appelsin?

Kiwi (actindia chinesis på latin) vokser på trær og dyrkes flere steder i verden. Vi kjenner den kanskje best fra New Zealand, og navnet kommer fra fuglen med samme navn som er et nasjonalsymbol på New Zealand.

Men kiwi kommer i stedet opprinnelig fra Kina. Ingen annen «eksotisk frukt» har erobret verden som kiwi har gjort, og mange mener holdbarheten er en viktig årsak til dette. Umoden kiwi som oppbevares kjølig, for eksempel i kjøleskapet, holder i ukevis.

Moden kiwi har ikke like lang holdbarhet, men tåler lagring i flere dager ved lav temperatur. Dette har blant annet bidratt til at kiwi her hjemme har blitt en naturlig del av kostholdet vårt.

Kan brukes til mye. Botanisk sett er kiwi et bær, og den syrlige og friske smaken er lett å kjenne igjen. Den finnes med både gult og grønt fruktkjøtt. I grunn ser den nesten ut som en hårete potet eller et brunt og loddent egg, men inni har den saftig fruktkjøtt med mange spiselige kjerner.

Kiwi spises som den er. Den deles i to med kniv, og innholdet spises med skje; skallet skal ikke spises. Kiwi er ypperlig til bruk i fruktsalat, og den passer fint til ost og stekte kjøttretter. Kiwi er også populær til pynt av kaker, og den er mye brukt i både juice og smoothie.

Næringsrik. Kiwi inneholder en del A-vitamin, E-vitamin, kobber, selen, kalsium og betakaroten, men den er først og fremst svært rik på C-vitamin. Kiwi inneholder faktisk dobbelt så mye C-vitamin som appelsin.

Helsedirektoratet anbefaler både kvinner og menn over 14 år et dagsinntak av C-vitamin på 75 mg. Behovet er noe lavere for de under 14 år. To kiwi dekker en voksen persons dagsbehov for C-vitamin – og vel så det. Kiwi er for øvrig også en kilde til kostfiber og antioksidanter; den er også fattig på kalorier.

Og hvorfor er C-vitamin viktig for kroppen? C-vitamin bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets og immunsystemets normale funksjon, samt reduserer trøtthet og utmattelse. C-vitamin øker også opptaket av jern fra kosten.

Grønn kiwi inneholder også et proteinspaltende enzym, actinidin, som er godt for fordøyelsen. Noen opplever prikking og kløe i munnen når de spiser kiwi. Dette skyldes nettopp actinidin, som noen kan være følsomme for og andre allergiske mot.

Velg riktig kiwi. Det kan være vanskelig å velge riktig kiwi i frukthyllene i butikken. Her er noen tips for å finne riktig kiwi: Den skal kjennes fast i hånden, men gir litt etter for trykk.

Den skal ha fast og jevnt skall uten rynker, synlige skader eller sprekker. Den skal ha en jevn og fin farge uten misfarginger og mørke flekker, og den skal lukte friskt og syrlig.

God kiwi-jakt!

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *