Kantarell – en sunn og god høstfavoritt

Frukt og grønt | 23. september 2014

Kantarell er en av naturens delikatesser og kalles ofte for «skogens gull». Ikke nok med at kantarell smaker utsøkt; den er rik på B-vitaminet niacin og mineralene kalium og kobber.

Kantarellen er svært ettertraktet av både soppelskere og kokker, både på grunn av sin fantastiske smak og sin vakre oransje farge. Kantarell vokser vilt over det meste av Norge, og er vanlig å finne i skogsområder med mye mose.

Den er gul, både på hatt og stilk. Hatten er glatt på oversiden, og randen er ujevnt bølget. På undersiden av hatten er det ribbeformede tykke skiver som fortsetter nedover stilken. Kjøttet er hvitt og fast.

Hele soppen er spiselig, og den har en sterk og krydderaktig smak som er lett gjenkjennelig og gir en fin aroma til ulike retter.

Velg riktig. Høsten er soppsesong, og nordmenn går nærmest i flokk i skog og mark for å sanke kantareller og andre spiselige sopper. Sopp av god kvalitet har gylden gulfarge, med glatt og tørr hatt. Konsistensen skal være fast. Den skal lukte fruktig – nesten som aprikos.

Om du er usikker på om det er kantarell du har funnet, eller om soppen er spiselig, sjekk denne soppguiden fra Gyldendal, eller last ned Mattilsynets sopp-plakat.

Kantarell egner seg ypperlig som tilbehør til kjøtt og annet vilt.
Kantarell egner seg ypperlig som tilbehør til kjøtt og annet vilt.

Tilberedning. Kantarell og annen sopp er porøs. Hvis den blir vasket, trekker den til seg vann som en svamp og mister næring, smak og tekstur. Soppen skal derfor børstes ren før bruk – ikke skylles. Er det helt nødvendig å skylle soppen, gjør du det rett før bruk.

Sopp skal lagres kjølig, mørkt og luftig.

Kantarell er blant soppene som passer aller best til matlaging. Stekte kantareller er veldig godt i risotto, supper eller rørt sammen med pasta, og den kan brukes i både paier og omeletter. Kantarell er ypperlig som tilbehør til kjøtt og annet vilt; gjerne i form av en kantarellstuing.

Næringsinnhold. Kantarell er en kalorifattig sopp, og den er en god kilde til B-vitaminet niacin, samt mineralene kalium og kobber. Niacin bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon og normal psykologisk funksjon.

I tillegg bidrar niacin til å opprettholde normale slimhinner og normal hud, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon, normal muskelfunksjon og å opprettholde normalt blodtrykk.

Kobber på sin side bidrar til å opprettholde normalt bindevev og normal energiomsetning, samt både nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon. Dessuten er kobber viktig for normal transport av jern i kroppen.

Kantarell inneholder også noe jern, sink, selen og fosfor.

Da er det ingenting å vente på: Ta med deg soppkurven ut i skogen og få med deg så mye av «skogens gull» du bare klarer.

Foto: Colourbox

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *