Kanel på godt og vondt

Diverse | 18. desember 2014

For de fleste hører kanel med til julegrøten, i pepperkakene og i den hjemmelagde gløggen, men mange bruker det smakfulle krydderet til den daglige havregrøten også. Kanel brukes i tillegg blant annet i en del indiske retter, i kanelboller, lefser, kanelte eller kanelbasert kosttilskudd. Selv om kanel inneholder en del antioksidanter, advarer Mattilsynet mot å spise for mye kanel.
 

Hva er kanel?

Kanel er et krydder som skrapes av barken på enkelte trær. Tidligere var det typen Cinnamomum zeylandicum (ceylonkanel) som stort sett ble brukt, men i dag er det Cinnamomum aromaticum (cassia) som for det meste er å finne på det norske marked. Denne typen inneholder mye mer av smaksstoffet kumarin enn den mindre vanlige Ceylonkanelen.
Kumarin kan gi leverskader
Som med så mye innen ernæring, handler inntaket av kanel om balanse; litt er sunt, men det kan også bli for mye. I 2010 kom Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) ut med en anbefaling om å begrense inntaket av kanel etter å ha gjort en risikovurdering. Kanel inneholder nemlig stoffet kumarin som, i tillegg til å gi den karakteristiske smaken, kan gi skade i leveren.
 

De minste barna er utsatt

Det er særlig små barn (1- og 2-åringer) som regelmessig spiser havregrøt med kanel, og barn som jevnlig drikker kanelbasert te som er utsatt for å få i seg for mye, men voksne som spiser eller drikker næringsmidler med kanel bør også være oppmerksomme på inntaket.  I følge VKM er det den regelmessige bruken av kanel på grøt, kanelte eller kanelbaserte kosttilskudd som er det største problemet, ikke andre matvarer med kanel, som for eksempel pepperkaker og kanelboller.
 

Symptomer på for høyt inntak

Folk reagerer ulikt på kumarin, og som regel merker man ikke mindre leverskader som uansett er forbigående. Leveren reparerer nemlig eventuelle skader selv når man reduserer inntaket av kumarin. Problemet er derfor regelmessig høyt inntak over tid, ikke for eksempel et høyere konsum enn vanlig i løpet av julen.
 

Maks en halv teskje per dag for voksne

Det er etablert såkalt Tolerabelt daglig inntak (TDI) for kumarin. TDI sier noe om hvor mye et menneske kan få i seg daglig av et stoff gjennom et helt liv uten at det medfører helseskade. Tabellen under viser hvor mye kanel ulike aldersgrupper kan ha på grøten og hvor mye kanelbasert te de kan drikke før TDI for kumarin overskrides.

 

AldersgruppeAntall gram kanel på grøten daglig før TDI overskrides (en teskje kanel veier 2,7 gram)Antall dl kanelbasert te daglig før TDI overskrides
1-åringer0,2 gramIkke beregnet
2-åringer0,3 gramIkke beregnet
4-åringer0,4 gram (ca 1/7 teskje)0,6 dl
9-åringer0,7 gram (ca ¼ teskje)1,0 dl
13-åringer1,2 gram1,5 dl
Voksne1,4 gram (ca en halv teskje)1,9 dl

Dette vil si at i gjennomsnitt bør voksne holde seg under en halv teskje kanel daglig, og barn mye mindre enn dette.

Husk at som med mange andre ting er det det du spiser mellom nyttår og jul som er viktig, ikke mellom jul og nyttår, så kos deg med kanelen i jula. 

 

Hilsen Åse

 

Kanelbolle og kaffe

 

Foto: Microsoft

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *