Barn og kalsium

Hvor mye kalsium trenger barn, og får barnet ditt nok?

Vitaminer/mineraler | 27. februar 2018

Kalsium er spesielt viktig for unge i vekst. Mineralet har betydning for utviklingen av et sterkt skjelett, og fås i hovedsak gjennom meieriprodukter. Så hva gjør du om barnet ditt ikke drikker melk?

Hvilke oppgaver har kalsium i kroppen?

Kalsium bidrar til normal muskelfunksjon og opprettholdelse av normale tenner. Mineralet er også en viktig komponent i beinvevet.  Ettersom mineralet ikke dannes i kroppen, er det helt nødvendig å tilføre næringsstoffet via mat og drikke. Meieriprodukter er den viktigste kalsiumkilden i det norske kostholdet og utgjør hele 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak.

 

Hvor mye kalsium trenger barn daglig?

Kalsium er et av mineralstoffene kroppen trenger relativt store mengder av. De daglige anbefalingene for inntak av kalsium ligger mellom 540 og 900 mg, avhengig av alder. Barn mellom 1 og 5 år bør innta 600 mg om dagen, mens barn mellom 6 og 9 år bør få i seg rundt 700 mg. Fra 10 år og helt opp til 20 års-alderen, bør kalsiuminntaket økes til hele 900 mg.

 

Til sammenligning inneholder 1 dl melk mellom 120-140 mg. Gulost er det meieriproduktet som har høyest kalsiuminnhold, og enkelte varianter kan ha så mye som nesten 1000 mg per 100 g ost.

 

Hvilke matvarer inneholder kalsium?

Dersom barnet ditt ikke vil eller kan spise eller drikke meieriprodukter, finnes det heldigvis andre gode kilder til mineralet. Her er en liste over kalsiumrike matvarer, med eksempler knyttet til hver kategori:

 

  • Grønne bladgrønnsaker – brokkoli inneholder 44 mg per 100 g.
  • Bønner – brune kokte bønner inneholder 54 mg per 100 g.
  • Nøtter – mandler inneholder 240 mg per 100 g.
  • Sesamfrø med skall – 975 mg per 100 g.
  • Sardiner med ben – 293 mg i 100 g.

 

Økt behov hos barn og unge

Det er når vi vokser at vi oppnår vår maksimale benmasse. Derfor er det spesielt viktig å sikre kalsiuminntaket til barn og unge. I tillegg er det viktig med vitamin D. Norske helsemyndigheter anbefaler at alle barn bør få tilskudd av vitamin D i form av tran eller vitamin D-dråper fra de er 4 uker gamle. Vitamin D bidrar til normalt opptak og utnyttelse av kalsium. Et kosthold med et tilstrekkelig inntak av både vitamin D og kalsium er viktig for benbygningen gjennom livet.

 

Slik får du spedbarn til å like tran 

 

Det ser ut til at det er en periode rett før barn kommer i tenårene hvor skjelettet er spesielt mottakelig for å lagre mye kalsium. For å sikre en god utvikling, er det derfor viktig å være ekstra påpasselig med å se til at barnet får i seg nok i denne perioden.

 

Får barnet ditt i seg for lite kalsium?

Ungkost-undersøkelsen viser at nesten halvparten av 4. klasse-jentene, over halvparten av 8. klasseguttene og hele 72 prosent av 8. klasse-jentene rapporterte et inntak av kalsium som er lavere enn anbefalingene Det kan være mange grunner til at barn ikke får i seg nok av mineralet. Både veganere og barn som ikke kan ha meieriprodukter av andre grunner, kan slite med å få i seg nok. Da kan det være hensiktsmessig å ta tilskudd av kalsium. Nycoplus Calcium med bringebærsmak bygger opp og vedlikeholder skjelett og tenner, og er samtidig velsmakende og enkel for barn å like.

Nycoplus Calcium 250 mg m/bringebærsmak

Les mer om Nycoplus Calcium 250 mg her.

 

Kilder:

Melk.no

Helsedirektoratet.no

Matvaretabellen.no

Ungkost

 

NO/NYP/0118/0010

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *