Kalsium er viktigere enn mange tror

Kosthold/ernæring | 14. november 2018

Spesielt unge jenter og eldre mennesker er utsatte for ikke å få i seg nok kalsium. Slik trenger det ikke være. Med enkle grep og litt ekstra fokus kan utfordringen løses. 

Norge ligger faktisk i verdenstoppen når det gjelder plager som følge av lavt kalsiuminnhold i beina. Omtrent én av to kvinner og én av fire menn vil oppleve brudd på grunn av dette. På den lyse siden, har man i ungdomsårene gode muligheter til å legge et godt grunnlag for et sterkt skjelett. I denne fasen har nemlig kroppen spesielt god evne til å lagre kalsium i beinmassen. Har du ungdom i hus, er det derfor lurt å følge ekstra godt opp og sikre tilstrekkelig inntak.

Tre grep for gode kalsiumverdier

Alle taper beinmasse med alderen, som følge av at østrogennivået synker. Det er en naturlig prosess. Hvor mye man mister kan derimot variere, og har blant annet med arv og gener å gjøre. Det er først når det blir for stort tap, at det kan by på plager. For å påvirke prosessen i positiv retning finnes det noen grep:

1. Hold deg fysisk aktiv
Regelmessige spaserturer og styrketrening er bra for skjelettet og minimerer det naturlige beintapet. Det styrker også muskulaturen og bidrar til å bevare en god balanse, som igjen forhindrer fall.

2. Spis variert
Et regelmessig og variert kosthold med tilstrekkelige mengder av alle næringsstoffene er nødvendig. Det betyr blant annet mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk.

3. Husk vitamin D
I nordlige land med lite sol store deler av året, er særlig D-vitamin viktig å få i seg gjennom maten. Dette fordi vitaminet blant annet er nødvendig for at kroppen skal kunne ta til seg kalsium. Vitamin D finnes i fet fisk og tran, mens kalsium først og fremst finnes i meieriprodukter.

Kalsium – slik sikrer du dagsbehovet

Norske myndigheter anbefaler et daglig inntak på 800 mg kalsium for voksne over 20 år, og 900 mg for ungdommer. Men daglig fysisk aktivitet og sunne matvaner kan av og til være utfordrende i en hektisk familiehverdag, og for mange eldre kan det skorte både på matlyst og aktivitetsnivå. En tommelfingerregel er at dersom du ikke får i deg minst tre porsjoner melk eller meieriprodukter daglig, bør du sikre inntaket med et kalsiumtilskudd.

Nycoplus Calcium + vitamin D er et godt alternativ for deg som  ønsker å sikre god benhelse gjennom hele livet. En tablett daglig gir både D-vitamin og kalsium og tabletten er fri for gluten og laktose.

 

Foto: Shutterstock

Kilder:
NHI
Melk.no

NO/NYP/1018/0086

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *