Kålrot – Nordens appelsin

Frukt og grønt | 24. august 2016

Kålrot er en anvendelig og populær rotgrønnsak, og den er svært rik på C-vitamin. Det er derfor kålroten kalles for «Nordens appelsin».

Kålrot, eller kålrabi som denne populære grønnsaken ofte blir kalt, er en gammel kulturplante som har vært dyrket i Norge fra midten av 1600-tallet. I likhet med mange av våre viktigste grønnsaker, som blant annet hodekål, tilhører kålroten korsblomstfamilien.

Som det fremgår av navnet er kålrot en nær slektning av kål, men i motsetning til andre kålsorter er det knollen på kålroten som spises – ikke bladene. Kålrotens fasong er rund, og størrelsen kan variere fra små på under én kilo til store på mellom tre og fire kilo.

Fruktkjøttet er hardt og fast med en lys gul farge.

Allsidig rotgrønnsak. Mange tenker på kålroten i forbindelse med husmannskost og julemat, og pinnekjøttet er naturligvis utenkelig uten kålrabistappe. Men denne allsidige rotgrønnsaken byr på mye mer, fordi den først og fremst gir maten en herlig sødme.

Før bruk skrelles kålroten og skjæres deretter opp i skiver eller terninger som kan kokes i gryteretter eller supper. Kokt kålrot i skiver kan dessuten serveres som grønnsak til middagsretter av både kjøtt og fisk.

STAPPE: Kålrotstappe, eller kålrabistappe, er tradisjon til pinnekjøttet på julaften. Men prøv den også gjerne til annet stekt og røkt kjøtt, både sommer og vinter.

Kålrot kan videre brukes strimlet rå til wok eller i skiver gratinert i ovn, men også i staver som snacks til dip. Bruk den gjerne som et sunt og godt mellommåltid!

Nordens appelsin. Kålroten kalles gjerne for «Nordens appelsin» på grunn av dens høye innhold av C-vitamin, og før i tiden var kålroten en av de få kildene til C-vitamin gjennom vinteren. C-vitamin har positiv innvirkning på veldig mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet.

Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev.

Kålrot inneholder også en del kalium og mangan, samt B-vitaminet folat. Kalium bidrar til nervesystemets normale funksjon, normal muskelfunksjon og til å opprettholde normalt blodtrykk.

Mangan på sin side bidrar til normal energiomsetning og normal dannelse av bindevev, samt å opprettholde normalt skjelett og å beskytte cellene mot oksidativt stress.

Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og slapphet.

Velg riktig. Når du skal kjøpe kålrot i dagligvare- eller grønnsaksbutikken, skal du kjenne etter om den er tung og har fast konsistens. Den skal være fri for sprekker eller ytre skader som kan forårsake mugg eller bakterieangrep, og ingen blader skal følge med.

I tillegg skal kålroten være vasket fri for jord og smuss. Kålroten skal oppbevares i kjøleskapet ved 2-4 grader, gjerne i en plastpose eller plastboks. Ved riktige lagringsforhold har den lang holdbarhet.

Foto: Colourbox/Frukt.no.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *