Julesmoothie – full av C-vitamin og kalsium      

Frukt og grønt | 23. desember 2016

Hva med en velsmakende, frisk og næringsrik smoothie imellom all julematen? Sjekk oppskriften her.

I julen er det selvsagt greit å kose seg med litt god mat i hyggelig lag. Det er som kjent ikke det du koser deg med mellom jul og nyttår som er det viktigste, men det du spiser mellom nyttår og jul.

Likevel er det et faktum at maten vi spiser i julen generelt sett er mye fetere, saltere og rikere på kalorier enn den vi spiser i hverdagen.

Da kan det være forfriskende med en velsmakende og næringsrik smoothie imellom alle julematen. Den kan nytes når som helst i løpet av dagen, enten du foretrekker den til frokost, lunsj, mellommåltid, dessert eller kveldsmat.

Frukt og bær. Frukt og bær inneholder mye vitaminer, mineraler og fiber, og samtidig lite fett og energi.

Blant annet er frukt og bær viktige kilder til C-vitaminB-vitaminet folatA-vitaminkalsium og jern i dagligkosten vår.

Helsedirektoratet anbefaler alle å spise minst fem porsjoner, tilsvarende minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær, hver dag. Halvparten grønnsaker; halvparten frukt og bær. Denne smoothien er absolutt et fint bidrag til de såkalte «5 om dagen».

Banan og solbær. Når du lager smoothie kan du selvsagt eksperimentere med frukt og bær etter eget ønske. I denne oppskriften benyttes solbær og banan, samt fruktjuice.

Solbær er proppfull av C-vitamin. Faktisk inneholder dette bæret over tre ganger så mye C-vitamin som appelsin! C-vitamin er viktig for immunforsvaret, nervesystemet og kroppens opptak av jern. Dessuten bidrar dette vitaminet til et sunt bindevev.

C-VITAMIN: I denne oppskriften benyttes solbær, som inneholder svært mye C-vitamin.

Bananer inneholder mye B6-vitamin, som er viktig for immunforsvaret, nervesystemet og kroppens energiomsetning. I tillegg inneholder bananer en del C-vitamin og mangan.

I julesmoothie-oppskriften benyttes også yoghurt, som er et melkeprodukt og dermed rik på kalsium. Dette mineralet er spesielt viktig for skjelettet og tennene, og bidrar også til normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon.

Slik lager du julesmoothie

Dette trenger du til én porsjon:

250 gram frosne solbær

1 stk banan

2 dl yoghurt

2 dl fruktjuice

Slik gjør du:

Kjør alle ingrediensene i en hurtigmikser i 30 sekunder.

Server smoothien umiddelbart i et glass.

Oppskriften og hovedbildet er hentet fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Bildet i teksten: Colourbox.

NO/NYP/1116/0131.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *