Jordbær – full av C-vitamin

Frukt og grønt | 11. juli 2014

Røde, friske og saftige jordbær på strå, som dessert med melk på, eller bare rett fra kurven er for mange selve symbolet på sommeren, og vi mener naturligvis at norske jordbær er verdens beste.

Ikke bare er jordbær godt, men denne sommerfavoritten er også full av C-vitamin.

«Oppå Lauvåsen veks det jordbær, fine jordbær, raue jordbær, heile væla er berre jordbær, finn et strå og træ dom på.»

Slik starter den norske visesangeren og forfatteren Alf Prøysen en av sine mest kjente og kjære viser, «Vise for gærne jinter». Selv om Prøysen sikter til villjordbær eller markjordbær, og ikke de vi vanligvis kjøper i kurv i butikken, er det jo ikke uten grunn at det er noe nasjonalromantisk over norske jordbær.

SUNT OG GODT: En gjennomsnittlig nordmann spiser nesten fire kilo bær i året. Jordbær er en god kilde til C-vitamin. C-vitamin bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets og immunsystemets normale funksjon, samt reduserer trøtthet og utmattelse.
SUNT OG GODT: En gjennomsnittlig nordmann spiser nesten fire kilo bær i året. Jordbær er en god kilde til C-vitamin. C-vitamin bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets og immunsystemets normale funksjon, samt reduserer trøtthet og utmattelse.

Mange sorter. Jordbær slik vi kjenner dem i dag er et resultat av en lang krysningsprosess av ulike viltvoksende jordbærplanter. Men visste du at jordbær egentlig er en oppsvulmet blomsterbunn som inneholder bittesmå jordbærfrø som botanisk sett er nøtter?

Jordbær har vært kjent som ville markjordbær i Europa siden romertiden, men kommersiell dyrking begynte på begynnelsen av 1800-tallet. En krysning av de beste jordbærplantene fra Nord- og Sør-Amerika med de beste europeiske artene førte til de store, sterktduftende og saftige jordbærene vi har i dag.

En videreutvikling av planten har ført til tusenvis av forskjellige jordbærvarianter. Det finnes mange ulike sorter jordbær i Norge, som Florence, Sonata, Polka, Frida, Zefyr, Blink, Senga Sengana og den suverent mest populære Korona. Alle har sine egne jordbærfavoritter.

Full av C-vitamin. En gjennomsnittlig nordmann spiser nesten fire kilo bær i året; dobbelt så mye som for ti år siden – og det er jordbær det spises mest av. Jordbærsesongen fra juli til august er en etterlengtet tid for oss nordmenn.

Jordbær er en god kilde til C-vitamin. C-vitamin bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets og immunsystemets normale funksjon, samt reduserer trøtthet og utmattelse.

C-vitamin øker også opptaket av jern fra kosten og beskytter cellene mot oksidativt stress. Visste du at jordbær inneholder mer C-vitamin enn appelsin?

Jordbær inneholder også folat. Folat bidrar til vevsdannelse hos gravide og immunsystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. For øvrig er jordbær kalorifattig og inneholder også noe jern, kalsium og fosfor.

Rett fra kurven eller på grillen. Som de fleste andre bær trenger jordbær egentlig ingen tilberedning. Det å spise jordbær rett fra kurven er kanskje en av de enkleste måtene å få i seg sunn og næringsrik frukt på.

Jordbær smaker også godt sammen med melk, fløte, rømme og vaniljeis, og kanskje med litt sukker på. Mange bruker jordbær i kake, fruktsalat, smoothie, juice eller sylting. Hjemmelaget jordbærsyltetøy er for mange en favoritt.

Visste du at jordbær også kan grilles? Bare tre dem på et grillspyd og legg den på når varmen fra grillen er i ferd med å avta, gjerne sammen med biter av ananas, epler, mango, papaya eller honningmelon.

Grilltiden for fruktspyd er cirka fem minutter avhengig av størrelsen på fruktbitene. Perfekt til dessert for å runde av et godt grillmåltid i sommer.

Oppbevares i kjøleskap. Jordbær av god kvalitet skal være faste, friske, hele og tørre å ta på, uten antydning til trykkskader og råteangrep. Fargen skal være jevn med toner fra lyserød til mørkerød.

Den grønne hamsen bør sitte på, for med en gang den fjernes reduseres raskt bærenes kvalitet. Jordbær oppbevares i kjøleskap ved 2-4 grader, har meget begrenset holdbarhet og bør nytes så raskt som mulig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *