Jod bidrar til barns normale vekst

Derfor er jod spesielt viktig for gravide

Gravid/barn | 4. juli 2018

Jod bidrar til barns normale vekst og er svært viktig å få i seg nok av under graviditet. Slik sikrer du inntaket.

Viktigheten av jod er muligens litt underkommunisert, og mange vet hverken hva det er eller hva det gjør i kroppen. Men det spiller en svært viktig rolle for flere prosesser i kroppen, og er avgjørende for en god start på livet. Helsedirektoratet anbefaler derfor gravide å innta litt mer jod enn ikke-gravide, totalt 175 mikrogram. Gravide og ammende som ikke får i seg tilstrekkelig via kosten, anbefales å ta tilskudd av jod.

Hva er egentlig jod?
Jod er et grunnstoff som har viktige funksjoner i kroppen. Ettersom man kun trenger små mengder daglig, kalles jod et sporelement. Jod bidrar til normal produksjon av skjoldkjertelhormoner og skjoldkjertelens normale funksjon. Skjoldkjertelen har som oppgave å blant annet produsere hormonene tyroksin og trijodtyronin som regulerer stoffskiftet og hastigheten kroppens celler arbeider i. Kort sagt, disse hormonene påvirker funksjonsnivået i så og si alle kroppens celler.

Hvorfor er jod viktig?
De nevnte hormonene inneholder jod og er viktige for normal utvikling allerede fra fosterstadiet.
I tillegg til å bidra til barns normale vekst, bidrar jod til normal kognitiv funksjon, normal energiomsetning og nervesystemets normale funksjon. Jod bidrar også til å opprettholde normal hud.

Gode kilder til jod
60-80 prosent av jodinntaket i Norge, kommer fra melk og melkeprodukter. Det kan likevel være viktig å være klar over at jodinnholdet i melk kan variere med årstidene. En annen viktig kilde til jod er mager fisk. Det er også noe jod i egg, og enkelte typer salt er tilsatt jod. Man trenger ikke mye jod daglig, og kan sikre inntaket ved å spise fisk 2-3 ganger i uken og ved å ha et daglig inntak av tre porsjoner meieriprodukter hvorav minst to av disse er melk, syrnet melk eller yoghurt.

Får du i deg nok jod?
En rapport viser at jodinntaket i den norske befolkningen stort sett ligger innenfor anbefalte grenser. De som derimot er utsatt for ikke å få i seg tilstrekkelige mengder jod, er unge jenter med lavt inntak av meieriprodukter, i tillegg til gravide og ammende som har økt behov for jod.

Nasjonalt råd for ernæring anbefaler daglig kosttilskudd med jod til gravide og ammende som enten har et lavere daglig inntak enn 6 dl meieriprodukter i kostholdet, eller som spiser lite eller ingen fisk og samtidig inntar mindre enn 8 dl meieriprodukter daglig.

For å forhindre forstyrrelser i barnets utvikling, er det svært viktig å sikre inntaket av jod og andre viktige næringsstoffer som folat, D-vitamin, jern og kalsium. 

Nycoplus Gravid er spesialtilpasset med vitaminer, mineraler og omega-3 fettsyrer, i tillegg til å sikre dagsbehovet for både folsyre og jod. Kosttilskuddet er laktose- og glutenfritt, og inneholder ikke sitrus.

Kilder:
NHI
Helsedirektoratet

Foto: Scanpix

ID: NO/NYP/0618/0051

One response to “Derfor er jod spesielt viktig for gravide

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *