Ingen påske uten C-vitaminrik appelsin

Frukt og grønt | 31. mars 2015

Det er en norsk tradisjon å ha med seg appelsin på skitur i påskefjellet, og nordmenn spiser omtrent 20 millioner appelsiner i påsken. I tillegg til at appelsinen smaker friskt og godt, er den full av C-vitaminer.

Navnet appelsin betyr «kinesisk eple» og er lånt fra tyskernes ord «Apfelsine». Noen forskere mener at appelsinen stammer fra området mellom Sørvest-Kina og Nordøst-India, mens andre hevder at den kommer fra området mellom Sør-Kina og Vietnam.

Appelsin-planten er kjent helt fra 1500-tallet i Europa som prydbusk. Selve fruktproduksjonen startet ikke i Europa før på begynnelsen av 1800-tallet. Sannsynligvis er det her snakk om såkalte sure eller bitre appelsiner, som pomerans og bergamotorange.

I dag dyrkes appelsiner hovedsakelig i områdene rundt Middelhavet, samt i USA, Latin-Amerika og Asia. Tall fra 2013 viser at Brasil er verdens desidert største produsent av appelsiner, etterfulgt av USA og Kina.

Blond og rød. Appelsin deles inn i to hovedgrupper: blond og rød. Røde appelsiner har et mer eller mindre rødt fruktkjøtt, mens blonde appelsiner har gult fruktkjøtt. Det finnes mange ulike varianter av appelsiner, og så mye som 1/3 går faktisk til produksjon av juice. Visste du at appelsin regnes som verdens viktigste trefrukt?

Appelsintreet kan bli opptil 12 meter høyt. Det har læraktige blader, noen torner og det blomstrer hele året.

Juice. Appelsin hører til påskehøytiden, og det er blitt en norsk tradisjon å ta med seg appelsin på skitur. I påsken spiser vi dobbelt så mange appelsiner som ellers i året, cirka 20 millioner.

JUICE: 1/3 av appelsinene som høstes brukes til juice. Friskt og sunt, og full av C-vitamin.
JUICE: 1/3 av appelsinene som høstes brukes til juice. Friskt og sunt, og full av C-vitamin.

Appelsin kan spises som den er, enkelt og greit. Bruk fingrene eller en kniv til å dra av skallet, og vips så har du et søtt og sunt mellommåltid. Den er full av saft og egner seg ypperlig til juicing.

I tillegg brukes den i salater, fruktsalater, sauser, marinader, dressinger og som garnityr. Appelsin er også anvendelig på smørbrød eller som marmelade eller syltetøy, samt som pynt på is.

Mye C-vitamin. Appelsin inneholder mye C-vitamin, og siden vi spiser mye av denne frukten er den en viktig kilde til C-vitamin i hverdagskosten vår. C-vitamin bidrar til et sunt bindevev, immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

I tillegg øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen.

Appelsin inneholder også en del kostfiber og B-vitaminet folat, samt mindre mengder av B1-vitamin (tiamin) og mineralene kalsium og kalium.

Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet.

Uten grønne flekker. Når du nå skal handle med deg appelsin på påskefjellet, skal du se etter en som har jevn mørk gul eller oransje farge og er uten grønne flekker. Visste du at en tung appelsin indikerer at den er fin og saftig?

Fruktkjøttet skal virke fast og uten tegn til bløte flekker, og den skal være saftig og velsmakende. Helst skal den ha få steiner også, samt et skall som løsner lett. Appelsin trives best mellom to og fire grader, altså i kjøleskapet. Som følge av at appelsiner ikke inneholder stivelse i fruktkjøttet, ettermodnes den ikke.

Den er altså friskest når den blir høstet, og holder seg fint i to-tre uker etter ankomst. Toppsesongen for appelsiner er fra desember til rundt påsketider, men du får tak i den i butikkene hele året rundt.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *