Hvilke vitaminer gjør hva?

Vitaminer/mineraler | 10. april 2018

Får du i deg for lite av et eller flere vitaminer, kan det hende du merker det på hud og helse. Her er en oversikt over hvilke vitaminer som hjelper mot hva.

Vitaminer lages ikke i kroppen og må derfor tilføres via mat og drikke. Dersom du har et ensidig eller usunt kosthold kan du risikere å få i deg for lite vitaminer.

 

Er du ofte slapp og sliten?

Da kan det hende du får i deg litt for lite av vitamin C, B12 og B6, som bidrar til normal energiomsetning. B12 og B6 bidrar også til å redusere tretthet og utmattelse, i tillegg til å bidra til nervesystemets normale funksjon. De tre vitaminene finnes blant annet i følgende matvarer:

 

Vitamin C

Papaya, nyper, kiwi, bær, urter og ulike typer kål har flere ganger høyere C-vitamininnhold enn for eksempel appelsin. Blomkål og brokkoli er også gode kilder som bør være gjengangere på middagsbordet.

 

Vitamin B12

Kjøtt, fisk, sjømat, egg og melkeprodukter er alle gode B12-kilder, men lever er den råvaren med høyest innhold av B12.

 

Vitamin B6

B6 er ikke like enkelt å oppdrive, men finnes i hvetekim og –kli, flere typer frø og nøtter, bønner og linser samt ulike kryddervarianter som estragon, pepper, paprika- og chilipulver. I tillegg finnes det i urter som rosmarin og basilikum.

 

Sliter du med dårlig hud eller tidlig aldring?

Et sunt og velbalansert kosthold er viktig for å holde huden sunn. Ifølge amerikanske studier eldes man «penere» dersom man har høyere inntak av vitamin C og A.8Vitamin A spiller en rolle i celledelingsprosessen og bidrar til å opprettholde normal hud. Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for hudens normale funksjon.

 

Vitamin A

Lever og ulike margarintyper er eksempler på matvarer med høyt innhold av vitamin A. Betakaroten, som er planteversjonen av vitamin A, finnes dessuten i de fleste typer frukt, bær og grønt, spesielt de fargerike.

 

Blir du ofte syk?

Om du aldri slipper unna en enesteforkjølelse, kan det hende du har dårlig immunforsvar. Vitamin A og C har betydning for immunsystemets normale funksjon. I likhet med vitamin C, beskytter også vitamin E cellene mot oksidativt stress.

 

Vitamin E

Det er små mengder vitamin E i de fleste matvarer, men det er hovedsakelig egg, vegetabilske oljer og nøtter som er rike på vitaminet.

 

Vitamin D

Ettersom kroppen ikke får nok sollys i vinterhalvåret til å produsere vitamin D, anbefaler helsemyndighetene å ta D-vitamintilskudd i denne perioden.12Du kan også fylle opp lagrene ved å spise mat som er rik på vitamin D:

 

Fisk, fiskelever, smør og margarin.

 

Ønsker du å sikre det daglige inntaket av vitaminer? Nycoplus fører en rekke ulike kosttilskudd. Her kan du lese mer om Nycoplus Multi 100 tabletter.

 

Nycoplus Multi inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler. 

 

Slik virker mineralene i kroppen din. 

 

Kilder:
Matvaretabellen
Helsedirektoratet

Foto: Plainpicture

NO/NYP/0218/0014

2 responses to “Hvilke vitaminer gjør hva?

  1. Hei!

    Mine døtre på 2 og 5 tar daglig nycoplus multi vitaminmikstur, og er generelt friske og raske! Men hver morgen har de opp at bjørnen på forsiden sykler uten hjelm, og hvor farlig det er. Vi har nå avklart at det ikke er ulovlig (de var redde han kom i fengsel), bare veldig veldig dumt å sykle uten hjelm. Kanskje dere skulle vurdere å gi han en hjelm, siden vi foreldre generelt er svært så opptatte av at barna sykler med hjelm?

    1. Hei, så hyggelig at dere tar Nycoplus Multi Vitaminmikstur og er friske og raske 🙂 Vi er helt enige i at bjørnen skal ha på hjelm. Den burde aldri ha klart å snike seg ut av lokalene våre uten. Vi har derfor stramnmet inn kontrollen og slipper han ikke ut før hjelmen er tatt på. Det kan ta litt tid før nye etiketter er på markedet, men det kommer. Tusen takk for tipset. Ha en fin uke videre 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *