Hva bidrar til et normalt nervesystem?

Diverse | 1. januar 1970

Alle kroppens funksjoner er avhengige av et velfungerende nervesystem, og flere vitaminer og mineraler bidrar til dette. Her får du vite hvilke.

Nervesystemets oppgave er å styre kroppens totale atferd gjennom sin kontroll med de ulike effektororganene (muskler og kjertler), ifølge Store medisinske leksikon.

Nervesystemet løser denne kompliserte oppgaven ved hjelp av sin spesielle evne til å formidle og behandle signaler.

To hoveddeler. Nervesystemet består av to hoveddeler: Sentralnervesystemet og det perifere nervesystemet. Sentralnervesystemet omfatter hjernen og ryggmargen, som begge er bygget opp av nerveceller og nervefibre.

Det perifere nervesystemet består av et omfattende nettverk av nerver som går ut fra hjernen (hjernestammen) og fra ryggmargen. Derfra går nervene ut i kroppen og utgjør til sammen det perifere nervesystemet.

Funksjonell inndeling. Funksjonelt deles nervesystemet ofte inn i det somatiske nervesystemet og det autonome nervesystemet. Det somatiske nervesystemet har til oppgave å kontrollere aktiviteten i skjelettmuskulaturen, som igjen gir opphav til våre vanlige bevisste sanseopplevelser.

Det autonome nervesystemet styrer aktivitetene i de indre organer. Det finnes mange «koblinger» mellom disse systemene, slik at nervesystemet totalt sett opererer som en integrert enhet.

Et velfungerende nervesystem. Alle kroppens funksjoner er avhengige av et velfungerende nervesystem, og flere vitaminer og mineraler bidrar nettopp til nervesystemets normale funksjon: Mineralene magnesium, kalium, kobber og jod, samt C-vitamin og B-vitaminene tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), B6, biotin (B8) og B12.

Hvordan skal du få i deg disse vitaminene? Her er vår oversikt:

C-vitamin

Gode kilder: Frukt, grønnsaker og bær, som paprika, nype, solbær, grønnkål, appelsin og kiwi.

B1 (tiamin)

Gode kilder: Grove kornprodukter, meieriprodukter, belgfrukter som erter og bønner, samt svinekjøtt.

B2 (riboflavin)

Gode kilder: Lever og annen innmat, samt melk, ost og egg.

B3 (niacin)

Gode kilder: Kjøtt, egg, melk og grove kornprodukter.

B6

Gode kilder: Kjøtt, fugl, fisk, grove kornprodukter og poteter.

B8 (biotin)

Gode kilder: Lever, egg, frukt (avokado) og grønnsaker.

B12

Gode kilder: Lever, okse- og svinekjøtt, melk, ost og fet fisk. NB: finnes ikke i grønnsaker.

Magnesium

Gode kilder: Grønnsaker, poteter og grove kornprodukter.

Kalium

Gode kilder: Grønnsaker, frukt, fisk og kjøtt.

Kobber

Gode kilder: Lever, fisk, skalldyr og nøtter.

Jod

Gode kilder: Fisk, skalldyr og meieriprodukter.

Kosttilskudd. Har du et sunt og variert kosthold i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger, får du i deg tilstrekkelige mengder av de fleste næringsstoffer. Dersom kostholdet ditt ikke dekker det anbefalte inntaket av vitaminer og mineraler, kan kosttilskudd være nyttig.

MULTIVITAMINER: Nycoplus Multi-tabletter inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, inkludert de aller fleste som er viktig for et velfungerende nervesystem.

Nycoplus Multi-tabletter inneholder alle de vitaminene og mineralene som er viktig for nervesystemets normale funksjon, bortsett fra kalium.

Disse multivitaminene kan gjerne kombineres med Nycoplus Høykonsentrert Omega-3 500 mg eller Apotekets Tran.

Nycoplus’ kosttilskudd får du kjøpt eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *