Huden blir det du spiser

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 25. juli 2014

Hva du spiser og hvilke næringsstoffer du får i deg har stor betydning for hvordan huden din ser ut. Skjønnheten kommer jo innenfra, ikke sant?

Huden reflekterer på mange måter kroppens helsetilstand. Dessverre er det slik at rundt midten av 20-årene begynner huden å miste noe av sin naturlige evne til fornyelse, og de første aldringstegnene begynner å bli synlige.

Mesteparten av hudens aldring skyldes solen, så det er viktig å være forsiktig med solstrålene, samt beskytte seg med solkrem. Andre faktorer som fører til tidlig aldring er gener, sigarettrøyk, stress, usunn livsstil og dårlig kosthold.

De fleste kvinner, og stadig flere menn, bruker ulike kremer for å holde huden sin sunn og myk, men det er vel så viktig å pleie den innenfra. Det beste du kan gjøre for å beholde en frisk og vakker hud er å spise og drikke riktig i hverdagen.

Et balansert kosthold med riktig inntak av næringsstoffer har mye å si for huden din – både hvordan den ser ut og hvordan den oppfører seg.

A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, samt mineralene kobber, jod og sink, bidrar til å opprettholde normal hud. E-vitamin har også betydning for huden, da det bidrar til å beskytte celler, også hudceller, mot oksidativt stress.

Riktig mat og drikke. Et viktig råd for frisk og sunn hud er å drikke nok væske, og vann er det beste alternativet. Et klart aldringstegn er at vi blir tørre i huden fordi vi har for lite væske i kroppen. Drikk vann gjennom hele dagen – helst FØR du blir tørst.

Omega-fettsyrene (3, 6 og 9) tilfører huden din fuktighet fra innsiden og er viktig uansett hvilken hudtype du har. Disse fettsyrene finner man først og fremst i fet fisk som laks, ørret og makrell, men også i margarin, oljer og tran.

Frukt og grønnsaker virker også positivt på huden din, og de med sterke farger er best. Hvorfor? Jo, de inneholder masse antioksidanter. For eksempel kan du spise lilla salat, oransje papaya, grønn spinat og brokkoli, nyper, jordbær, blåbær, plommer og bønner. Nøtter, særlig valnøtter, inneholder også mye antioksidanter.

Melkeprodukter, egg og kornprodukter inneholder også flere av de nevnte vitaminene og mineralene som er viktig for å opprettholde normal hud.

Det er også viktig for huden å begrense inntaket av sukker.

Kosttilskudd. Et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til anbefalt inntak. Men det kan være flere årsaker til at mange av oss ikke har et optimalt kosthold og klarer å få i oss nok av de anbefalte næringsstoffene hver dag.

Alternativet kan være å bruke kosttilskudd. Nycoplus Omega-3 Multi er et komplett kosttilskudd som sikrer kroppens daglige inntak av viktige næringsstoffer som vitaminer, mineraler og høykonsentrert omega-3. 

Nycoplus Multi-tabletter er et annet alternativ som gir deg ditt daglige behov for viktige vitaminer og mineraler, og det kan gjerne kombineres med for eksempel Nycoplus Omega-3 500 mg. Alle disse får du kjøpt eksklusivt på apotek.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *