vitaminer-og-mineraler

Høstens godsaker er stinne av vitaminer

Frukt og grønt | 12. oktober 2017

Høsten kan virke grå og trist, men på mange måter er den mer fargerik enn andre årstider. Trærne skifter farge og naturen byr på fargerike matskatter stinne av vitaminer og mineraler.

 

Høsten er den årstiden hvor vi har flest grønnsaker i sesong i Norge, og norskproduserte grønnsaker er kjent for å sikre både god smak og god pris. Å handle kortreist mat i sesong er dessuten også et fint klima- og miljøtiltak. Tre fluer i én smekk der, altså. I tillegg er tilberedingsmulighetene for flere av godsakene nærmest uendelig.

 

Vitamin A/betakaroten, C og D, kalsium, kalium, folat, fosfor og magnesium er blant stoffene høstens grønnsaker og frukter er proppfulle av. Mange av vitaminene og mineralene finner vi igjen i et flertall av godsakene. Sjekk skjemaet nederst i artikkelen for å se hva de ulike vitaminene og mineralene bidrar til i kroppen.

 

Ti smakfulle råvarer fulle av vitaminer og mineraler


Blomkål

Grønnsakenes hvite dronning er også dekorativ i lilla, hvit og grønn. Blomkål egner seg godt til koking, steking, damping og gratinering. Den er også god å spise rå, og som suppe varmer den ekstra godt om høsten. Visste du for øvrig at man kan lage pizzabunn av blomkål? Grønnsaken kan brukes til så mangt, det er bare fantasien som setter grenser.

Inneholder: vitamin A/betakaroten, folat, vitamin C, kalsium og kalium.

 

Brokkoli

Brokkolien er i nær slekt med blomkålen og de går veldig godt i lag. Grønnsaken stammer fra Italiaog er elsket og hatet av både store og små. I Norge er det veldig vanlig å koke den, noe ikke alle er like glad i. Men mulighetene for tilbereding er nesten like mange som brokkolien har grener. Hva med en blomkål-og brokkoligrateng? Eller en frisk brokkolisalat med bringebær og bacon? Eller kanskje en varmende suppe?

Inneholder: vitamin A/betakaroten, folat, vitamin C, kalsium, kalium og fosfor.

 

Epler

Hva sier vel mer høst enn fersk eplekake rett fra ovnen? Norske epler er perfekte til mang en matrett. De er like gode å spise rå eller juicet som most og bakt. Kanskje det frister med eplepai, kaneleplechips, surkål med eple, waldorfsalat eller eplebiter i havregrøten?

Inneholder: vitamin A/betakaroten, vitamin C, kalium og fosfor (vitaminmengden varierer noe fra eplesort til eplesort)

 

Gulrot

Vår kjære gulrot finnes i flere forskjellige størrelser og farger, deriblant oransje, lilla, gul og hvit. Gulrøtter kan være like gode rå som varmebehandlet og kan blant annet kokes, raspes, glaseres og gratineres. Den er god i kraft, sauser og supper, men kan også brukes i desserter og kaker på grunn av sin sødmefylte smak. Om høsten kan det smake ekstra godt med en frisk råkostsalat, gulrotbrød, grønnsakssuppe eller gulrotkake.

Inneholder: vitamin A/ betakaroten, folat, kalsium, kalium og magnesium.

 

Gresskar

Den oransje kjempegrønnsaken er særlig populær rundt Halloween, og har du først hult ut et gresskar kan kjøttet og frøene brukes til mye godt. De vanlige gresskartypene i Norge er butternut, haikido og muscat. Frøene er ekstra gode stekt, og gresskarkjøttet kan blant annet syltes, bakes, kokes og stekes. Noen smakfulle ting man kan lage med gresskar er gresskarchips, gresskarsuppe eller knekkebrød og müsli med gresskarfrø.

Inneholder: vitamin A/ betakaroten, folat, magnesium og fosfor.

 

Grønnkål

Med sitt ekstremt høye nivå av C-vitamin og jern er grønnkål en av de sunneste grønnsakene vi har i Norge. Stilken kan syltes, kokes eller fermenteres. Bladene kan smørdampes, kokes, stekes og friteres eller lages suppe på. Grønnkål smaker spesielt godt smørdampet, i juice, som garnityr i supper, i wok og som chips.

Inneholder: vitamin A/ betakaroten, vitamin E, folat, vitamin B, kalsium, jern, kalium, magnesium og fosfor.

 

Kålrot

I Norge har vi dyrket kålrot, også kalt kålrabi, siden 1600-tallet. Grønnsaken blir brukt spesielt mye om høsten og er nesten uunnværlig i retter som grønnsakssuppe, hønsefrikasse og kålrabistappe. Kålrot kan også strimles og spises rå med dipp, og den kan kuttes i tynne flak, lettkokes og brukes som erstatning for pasta i retter som cannelloni eller lasagne.

Inneholder: vitamin A/betakaroten, folat, vitamin C, kalsium, vitamin B12, magnesium og fosfor.

 

Plommer

Er du en av de som har et velfylt plommetre i hagen? Da er du ekstra heldig nå. Plommene smaker herlig rett fra treet, men er egner seg også veldig godt i plommekomplott, syltetøy, terter, fruktsalat og chutney. Visste du for øvrig at det finnes over 2000 ulike sorter plommer i verden?

Inneholder: vitamin A/betakaroten, kalsium, magnesium og fosfor.


Blåbær

Naturen byr på mange matskatter om høsten. En av skattene du kan finne mye av i skogen er blåbær, og det er nærmest påkrevd å smake på godsakene underveis i plukkingen. Blåbær er gode som de er eller rørt med litt sukker. De egner seg godt i paier, kaker, muffins, saft og smoothie.

Inneholder: vitamin A/betakaroten, folat, vitamin C, kalium og fosfor.

 

Kantarell

Kantareller er på mange måter smaken av høst. Om høsten vokser soppen vilt i store deler av landet, så det er bare å forsyne seg av matfatet. De gylne hattsoppene smaker spesielt godt smørstekt og gratinert, i stuing, viltgryte, i risotto og sammen med pasta.

Inneholder: vitamin A/betakaroten, vitamin D, folat, kalium og fosfor.

 

Hva gjør de ulike vitaminene og mineralene i kroppen?

 

 Vitamin A /
Betakaroten
 
 betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen. Vitamin A bidrar til normal omsetning av    jern, immunsystemets normale funksjon og bidrar til å opprettholde normal hud og normalt syn.
 Vitamin C bidrar blant annet til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, å beskytte cellene mot oksidativt stress og bidrar i tillegg til å redusere tretthet og utmattelse.
 Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet, opprettholde normale knokler, tenner og muskelfunksjon, i tillegg bidrar vitaminet til immunsystemets normale funksjon.
 Kalsium er nødvendig for at barns bein skal vokse og utvikles normalt. Mineralet bidrar også til normal muskelfunksjon, normal energiomsetning, normal blodlevring og bidrar også til å opprettholde normale knokler og tenner.
 Kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk, nervesystemets normale funksjon og normal muskelfunksjon.
 Folat bidrar blant annet til normal bloddannelse, vevsdannelse hos gravide, immunsystemets normale funksjon, redusere tretthet og utmattelse.
 Fosfor bidrar til å opprettholde normale tenner, normale knokler, cellemembranens normale funksjon og normal energiomsetning.
 Magnesium bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Det bidrar også til nervesystemet normale funksjon, normal muskelfunksjon, og å opprettholde normale knokler og tenner.

 

Referanse:

Gaustal, Tom Victor (2015) Kokkelære – den store kokeboka. Oslo: Forlaget Press.
matvaretabellen.no
Sesongkalenderen utarbeidet av Øko Uka, Mathallen Oslo og Bio Forsk.

 

NO/NYP/1017/0109

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *