Hvordan holde på konsentrasjonen i eksamenstiden?

Kosthold/ernæring | 3. november 2017

Eksamenstiden kan være både fysisk og psykisk utfordrende. Da er det ekstra viktig å holde hodet kaldt og ta vare på det feteste organet i kroppen din, nemlig hjernen.

Hjernen din består av ca. 60 prosent fett og er rett og slett det feteste organet i kroppen. Det er alltid viktig å ta vare på hjernen, men i eksamenstiden er det spesielt viktig siden du må holde deg konsentrert over en lengre periode.

 

På lag med hjernen

Stress, press, skrivesperre, pugging og forventinger. Det er mye som skal forberedes og gjennomføres i eksamenstiden, og det er ikke alltid like lett å samle både tanker og sanser om å utføre én oppgave av gangen. Dårlig konsentrasjon kan være en tidstyv; da er det lurt at hjernen er med på laget og at motivasjonen er på plass.

 

Hold orden på tankene  

For å bedre konsentrasjonen er det smart å rydde plass i hjernen til oppgavene som skal gjennomføres. Sett deg oppnåelige mål for hvor mye du skal gjøre fra dag til dag og husk å ta pauser underveis i jobbingen. Ingen har godt av å sitte altfor lenge med hodet i pensumbøkene. Uten luft fungerer ikke hjernen skikkelig, siden den trenger oksygen for å lage energi. Jobb effektivt ved å bruke studie-og leseteknikker du vet fungerer for deg. Sitter du fast kan det være en idé å prøve en ny teknikk. Hva med å prøve en av studieteknikkene anbefalt av forfatteren av «Bachelorboka»?

Søvn er også veldig viktig for kroppens gjenoppbygning. Har du søvnmangel kan det påvirke både hukommelse og læring. Og det kan hende at du får nedsatt prestasjonsevne og mental reaksjonstid. I tillegg kan hukommelsen svekkes, og det er kanskje det siste man ønsker i en eksamensperiode. Sørg derfor å sette av nok tid til søvn.

Ikke prokastiner
Det kan være fristende å usette arbeidet litt, men prokastinering kan gjøre deg mer stresset siden arbeidsoppgavene hoper seg opp. Litt stress skjerper hjernen og gjør deg mer effektiv, men er du stresset over lengre tid kan du få dårligere konsentrasjon, humør og et større søvnbehov.  Andre fysiske tegn på stress kan være hodepine, kvalme, uro og lite energi. I en eksamenstiden er mye som skal leses, skrives og læres.
Kanskje virker pensummengden uoverkommelig og du blir stresset bare av tanken på å være sette i gang? Da er det lurt å forberede seg godt, holde orden på hva som skal gjøres fra dag til dag. Ikke glem å puste og lær deg gjerne noen avspenningsteknikker. Gjør gjerne morsomme ting mellom slagene, som også holder deg i aktivitet. Fysisk aktivitet er ikke bare en super måte å holde kroppen i form på – du holder også hjernen friskere og kjappere enn om du ikke trener.

 

La hjernen ha det fett

Både hukommelsen og læringsevnen din blir påvirket av hva du spiser. Visste du at hjernen står for opptil 15 % av kroppens energibudsjett bare når du hviler? Med et så stort energibehov er det derfor viktig at å gi hjernen de næringsstoffene den trenger. Hjernen består i hovedsak av fett og mye av det er omega-3-fettsyrer. For at hjernen skal fungere optimalt trenger den derfor påfyll av dette fettet. Kroppen lager de fleste fettsyrene den trenger på egenhånd, men noen må tilføres via kosten. Disse fettsyrene kalles essensielle eller livsnødvendige fettsyter, og omega-3 er en av disse.
Den maritime omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon*. DHA finnes nesten utelukkende i fisk og annen sjømat, og det er viktig å få jevnlig påfyll av den. Man får også omega-3 fra planteriket, deriblant av rapsolje, avokado, chiafrø og valnøtter – men de inneholder ikke DHA, som er spesielt viktig for hjernen.

Kosttilskudd kan være et fint supplement til et variert kosthold og for å sikre at du får i deg nødvendige næringsstoffer, særlig dersom du ikke får i deg nok DHA gjennom kosten.

 

Nycoplus har flere ulike produkter som gjør det lettere for deg å sikre deg tilstrekkelig inntak og tilbyr tilskudd av omega-3 som tran eller i kapselform. Klikk her for å lese mer om Nycoplus Omega-3 BasicNycoplus Høykonsentrert omega-3 og Nycoplus Vegetabilsk omega-3, som alle inneholder DHA.

 

Alle Nycoplus’ kosttilskudd fås kjøpt på apoteket.

 

*Forutsetter daglig inntak av 250 mg DHA

Referanser:
Helsedirektoratet
NHI
Helsenorge
Matportalen

 

NO/NYP/1017/0124

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *