Hodekål – rik på C-vitamin og folat

Frukt og grønt | 16. september 2014

Høsten blir ikke helt den samme uten fårikål, og hodekål er en av hovedingrediensene i Norges ubestridte nasjonalrett. Visste du at hodekål er rik på C-vitamin og B-vitaminet folat?

Hodekål, eller hvitkål som den også kalles, dyrkes over hele landet og er en av våre viktigste grønnsaker. Viltvoksende hodekål har vært kjent i det sørøstlige middelhavsområdet i nesten 5000 år, og det var romerne som tok med hodekål til resten av Europa.

Hodekål kan veie opptil flere kilo, men vanligst er hoder på 1-2 kilo.

hodekål - bilde inni teksten - fårikål
SIKKER VINNER: Fårikål er en tradisjonsrik høstfavoritt for mange nordmenn.

Tradisjonsrik. Hodekål er en svært anvendelig grønnsak, og man kan trygt si at den er en viktig tradisjonsbærer i det norske kjøkkenet.

Stuet kål, surkål og naturligvis fårikål er tradisjonsrik mat vi nordmenn har laget og spist i generasjoner. Men hodekål kan selvsagt brukes til langt mer enn til svineribbe på julaften og får om høsten.

Den kan gjerne spises rå, og finsnittet kål passer fint til salater. Hodekålen kan også dampes, kokes, stekes, stues, wokkes og breseres. Om du har lyst til å være litt mer internasjonal med hodekålen, kan du prøve deg på den amerikanske klassikeren coleslaw eller en asiatisk kimchi-salat.

Rik på C-vitamin og folat. Hodekål er kalorifattig og rik på både C-vitamin og B-vitaminet folat. C-vitamin har positiv innvirkning på svært mange funksjoner i kroppen, blant annet immunforsvaret, nervesystemet og kroppens opptak av jern.

I tillegg bidrar C-vitamin til et sunt bindevev.

Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat.

Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse. Hodekål inneholder også en del mineraler, som kalium, kalsium og fosfor.

Velg riktig hodekål. Når du skal kjøpe hodekål i butikken, skal du se etter en med frisk farge med tette blader. De ytterste bladene skal være tunge, med skinnende lysegrønn farge. Fargen skal være jevn og bladene uten kutt og andre skader.

Merk at hodekål oppbevares best i kjøleskap ved 2-4 grader, gjerne i en plastpose eller plastboks. Ved riktig oppbevaring har hodekål god holdbarhet.

Foto: Colourbox/frukt.no.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *