Hjemmelaget guacamole

Uncategorized | 16. oktober 2015

Du trenger ikke mange ingredienser for å lage hjemmelaget guacamole til fredagstacoen – stappfull av vitaminer og mineraler fra avokado. Her får du oppskriften.

Guacamole er selvskreven til fredagstacoen og annen texmex-mat. Dessuten egner guacamole seg ypperlig som dipp til grønnsaker og som tilbehør til kjøtt eller fisk. Og du trenger ikke kjøpe guacamole i butikken – det er superenkelt å lage selv.

Sunt fett i avokado. Hovedingrediensen i guacamole er avokado. Avokado er veldig mettende og faktisk en av de feteste fruktene som finnes. Hele 77 prosent av kaloriene i avokado kommer fra fettet den inneholder. Men mesteparten av fettet er imidlertid sunt fett, såkalt enumettet fett, som kroppen har godt av. Dessuten inneholder avokado en del kostfiber, som er viktig for fordøyelsen.

Inneholder viktige vitaminer og mineraler. Avokado er også stappfull av viktige mineraler og mineraler, spesielt K-vitamin og B-vitaminet folat. K-vitamin bidrar først og fremst til normal blodlevring, altså at blodet størkner eller koagulerer. Bokstaven K står nettopp for koagulering, altså «koaguleringsvitamin». Dette vitaminet bidrar også til vedlikehold av et normalt skjelett.

Hjemmelaget guacamole - bilde inni teksten
NÆRINGSRIK: Hovedingrediensen i guacamole er avokado, som er stappfull av vitaminer og mineraler. (Foto: Colourbox).

B-vitaminet folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Folat bidrar også til immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet.

Avokado inneholder også en del kalium, C-vitamin og øvrige B-vitaminer som B6 og niacin.

Oppskrift på hjemmelaget guacamole

Dette trenger du til fire porsjoner:

2 stk avokado

Saften av ½ stk lime

1 ss finhakket løk

2 ts hakket rød chili

1 båt hvitløk – finhakket

Smak til med salt og pepper

Slik gjør du:

Mos avokadokjøttet med en gaffel og bland inn de øvrige ingrediensene. Hakket vårløk kan brukes i stedet for vanlig løk. Smak til med salt og pepper.

Oppskriften og hovedbildet er hentet fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *