Hjelp, jeg har kommet i overgangsalderen!

Kosthold/ernæring | 18. oktober 2017

Det kan oppleves tøft når hetetoktene herjer og humøret svinger, men det kjenner du i hvert fall. Det du ikke merker noe til er at beinmassen din svekkes i et høyere tempo enn før.

99 prosent av kalsiumet i kroppen vår befinner seg i skjelettet og tennene, og hele livet trenger vi kalsium for å ta vare på disse viktige delene av kroppen. For å bidra til å hindre beinskjørhet er fysisk aktivitet og kosthold med tilstrekkelig kalsium i kombinasjon med D-vitamin viktig. Selveste solskinnsvitaminet må nemlig til for at kroppen skal ta opp kalsium.

 

Trenger mer

– Et kosthold med tilstrekkelig kalsium er viktig hele livet. I det norske kostholdet er melk og andre meieriprodukter den viktigste kilden til kalsium. Andre kilder er grønne bladgrønnsaker, mandler, småfisk med ben som spises, frukt, bønner, linser, sesamfrø med skall og nøtter. Tre porsjoner meieriprodukter om dagen er en god regel, for eksempel et glass melk, en brødskive med gulost og et beger med yoghurt, sier Åse Andresen, klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus.

 

Så var det D-vitamin, som er viktig også for immunforsvaret vårt. Er du mye ute i sola, tar tran, er flink til å spise fisk og berikede matvarer, kan det hende du får nok, men svært mange trenger tilskudd av solskinnsvitaminet, også fordi solkrem hindrer omdannelsen av sollys til D-vitamin.

 

Mange benskjøre

– Benmassen og styrken i den avtar med årene. Etter 50-årasalderen mister både kvinner og menn i gjennomsnitt en halv til én prosent benmasse i året. Hos kvinner slutter eggstokkene å produsere østrogen ved overgangsalderen, og mangel på østrogen fører til økt bentap de første ti årene etter overgangsalderen. Det igjen gir større risiko for benskjørhet. Allerede kort tid etter overgangsalderen får flere kvinner underarmsbrudd. Så mange som hver tredje norske kvinne etter overgangsalderen har osteoporose, og dermed en større risiko for brudd. I tillegg til kalsium i kombinasjon med D-vitamin, er det smart å unngå røyking, ha et moderat alkoholforbruk og sørge for jevnlig mosjon, for å forebygge benskjørhet.

 

Tilskudd

Nycoplus Calcium + og vitamin D bidrar til å begrense tap av benmineral hos kvinner etter overgangsalderen. Den gunstige effekten oppnås ved et daglig inntak på minst 1200 mg kalsium og 20 µg vitamin D fra alle kilder og gjelder for kvinner over 50 år. Kalsiumtabletter med D-vitamin fås kjøpt på apoteket.

 

 

Bilde: Scanpix og Takeda.

 

Kilder:

Felleskatalogen

Norsk Helseinformatikk

Forskning.no

 

NO/NYP/0817/0083

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *