Hjelp ham til god hjertehelse

Kosthold/ernæring | 24. oktober 2018

Menn går sjeldnere til lege og har lett for å overse kroppens signaler. Derfor kan det være lurt å gi din kjære en dytt i riktig retning, spesielt om han er i faresonen for hjerteproblemer.

Dårlig hjerte har sammenheng med blant annet stress, overvekt, røyking og en passiv livsstil, og menn mellom 45 og 64 år ser ut til å være mest utsatt. Likevel kvier mange menn seg for å gå til legen, noe som ifølge studier har sammenheng med maskulinitet og frykten for å være sårbar. Men det er lite som gjør et menneske mer sårbart enn et dårlig hjerte.

Hjertet er tross alt et av våre viktigste organer. Det sørger for oksygen og næringsstoffer til celler og vev, i tillegg til å fjerne avfallsstoffer fra kroppen.

Vi er helt avhengig av et velfungerende hjerte som sørger for god sirkulasjon for å kunne overleve.

Veien til et sunt hjerte

God hjertehelse avhenger først og fremst at man lytter til kroppen og sjekker seg om noe føles feil. I tillegg er det viktig å ta vare på hjertet ved å gjøre sunne livsstilvalg.

Nasjonalforeningen for folkehelsen har følgende råd for å holde hjertet friskt:

  • Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.
  • Spis variert – mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk.
  • Begrens inntaket av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  • Vær måteholden med alkohol.
  • Stump røyken for godt.
  • Ha kontroll på kolesterol og blodtrykk (forhøyede verdier trenger ikke gi symptomer. En legesjekk med jevne mellomrom kan derfor være lurt.)

Næring til hjertet

Det er særlig tre ingredienser som er viktige for en god hjertefunksjon – omega-3, kolin og kalium.

Mange tror at man skal innta minst mulig fett når man skal leve sunt, men kroppen er avhengig av fett hver dag for å få i seg de livsnødvendige fettsyrene som bygger opp cellene. Fettsyrene er også nødvendige for å dra nytte av de fettløselige vitaminene A, D og E. Men det gjelder altså å få i seg det rette fettet.

 

LES OGSÅ: Slik får du et sunt hjerte

 

Mettet fett fører til økt kolesterol, som igjen øker risikoen for hjerteproblemer, mens omega 3-fettsyrene, EPA og DHA, bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon* og normale triglyseridnivåer i blodet**. Vår viktigste kilde til EPA og DHA, er fet fisk. Ifølge Helsedirektoratet, bør vi innta minimum 200 gram av dette ukentlig. Dette tilsvarer en stor middagsporsjon.

Kolin et næringsstoff vi sjelden hører om, men som likevel spiller en viktig rolle for flere prosesser i kroppen. Kolin bidrar blant annet til normal omsetning av lipider (fettstoffer) og homocystein (en risikomarkør for hjertehelse), og finnes blant annet i egg, kjøtt og fisk, i tillegg til fett og oljer.

Mineraler må tilføres via mat og drikke, og kroppen trenger relativt store mengder av det. Kalium er et slikt mineral, som blant annet bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk. Urter, kakaopulver og belgfrukter er spesielt rike på mineralet.

Sikrer inntaket

Om du bekymrer deg for at du eller din kjære ikke får i seg nok av de nevnte næringsstoffene, kan et kosttilskudd være et godt supplement for å sikre inntaket.

Kosttilskuddet Nycoplus Hjerte kan bidra til et sunt hjerte og består av de spesielt hjertevennlige næringsstoffene, omega-3, kolin og kalium. Nycoplus Hjerte inneholder hverken gluten, laktose eller sitrus og kan gjerne kombineres med Nycoplus Hjerne og Nycoplus Ledd.

Nycoplus hjerte.
For et sunt hjerte.

*Forutsetter daglig inntak av 250 mg EPA/DHA
**Forutsetter daglig inntak av 2000 mg EPA/DHA

 

Kilder:
Nasjonalforeningen for folkehelsen
NHI
Helsedirektoratet

 

Foto: Shutterstock

ID:  NO/NYP/0918/0081

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *