Her er 15 nyttige trenings-apper

Uncategorized | 13. mai 2014

Mange synes det er inspirerende og motiverende å bruke en treningsapp når de er i fysisk aktivitet, enten de er på treningsstudio, i naturen eller i en idrettshall. 

Treningsapper på mobilen blir stadig mer populært, og det finnes utallige valgmuligheter. Vi gir deg her oversikten over 15 trenings-apper du kan prøve ut.

En treningsapp er et treningsprogram du kan laste ned til en smarttelefon. De finnes i mange varianter tilpasset ulike aktiviteter og ulike behov, og det er ofte ulike apper til forskjellige smarttelefoner.

Oppmuntrende kommentarer. En treningsapp kan for eksempel logge alle treningsøktene dine og vise dem på et kart, lage nyttig og artig statistikk og gi deg oppmuntrende kommentarer på øret om hvordan du presterer.

Noen apper har en funksjon som gjør at du kan sammenligne dine egne prestasjoner mot venner og bekjente, mens andre gir deg også muligheten til å utfordre vennene dine.

Hvilken app du bør velge avhenger av utgangspunktet ditt og hvilke ønsker og treningsmål du har. Noen er allerede rutinerte brukere av avanserte og omfattende apper, mens andre kanskje nøyer seg med enkle funksjoner som musikkavspilling og stoppeklokke.

En utfordring kan være å finne fram til riktig app for deg og ditt bruk. Her er noen tips til treningsapper du kan teste.

KONDISJONSAPPER:

Endomondo Sports Tracker er en av de mest kjente appene for kondisjonstrening. Den er GPS-basert og du kan logge alle typer trening, samt følge treningshistorikken og fremgangen din ved hjelp av treningsloggen. Endomondo gir deg også motivasjon og informasjon på øret underveis i treningen.

Nike+ Running er en løpeapp som logger løpeturen din ved hjelp av GPSen på mobilen. Den gir deg også motivasjon på øret når du trener, og du kan velge motivasjonslåter underveis i løpeturen.

Runkeeper egner seg best til løpetrening, men kan også benyttes til andre idretter. Appen registrerer distansen du tilbakelegger og hastigheten du løper i, slik at du enkelt kan sammenligne treningsøktene dine. Med Runkeeper kan du også dele informasjon om løpeturen med familie og venner på appens nettsider og i sosiale medier.

Runtastic er en løpeapp der du blant annet kan velge en bestemt hastighet, og appen hjelper deg å holde hastigheten gjennom treningsøkten. Runtastic har også en funksjon der du kan konkurrere mot deg selv ved å løpe samme løype gjentatte ganger.

Gymboss er spesielt utviklet for intervalltrening i alle mulige varianter. Du kan fritt bestemme lengden på intervallene dine og spille av musikk i takt med de intervallene du velger.

Sports Tracker har det meste du forventer å finne i en treningsapp. Du kan velge mellom ulike treningsaktiviteter, som sykling, løping, skigåing etc. Via nettsidene til appen kan du finne mye detaljert statistikk om hastigheter, tider, puls, kart og lignende.

STYRKEAPPER:

Ifitness Pro gir deg muligheten til å velge mellom forskjellige programmer for ulike målsettinger. Den inneholder et stort utvalg av øvelser, og du kan også sette sammen ditt eget styrketreningsprogram med tilhørende kondisjons- og stretchingøvelser.

Release Your Potential (RYP) gir deg ferdige treningsprogrammer basert på utgangspunkt ditt og hva du ønsker å oppnå med treningen din.

Gymbuddy passer best for deg som har en del erfaring med styrketrening allerede. Det er bare å droppe notatblokken og la denne appen registrere antall kilo, sett og repetisjoner underveis i treningsøkten.

Nike Training Club har mange ulike sirkeltreningsprogammer, både for styrke og kondisjon. Den gir deg din egen personlige trener, måler fremgangen din og gir deg muligheten til å dele treningsøktene dine med andre.

Fleetly Fitness og Fitnessbuilder egner seg best for deg som trener med vekter, men kan også benyttes i andre aktiviteter. Den inneholder mange treningsprogrammer og beskrivelser av øvelser, og den logger det du gjør.

Tabata timer passer godt til styrkeøvelser hvor man bare bruker egen kroppsvekt eller kondisjonstrening. Den tar tiden mens du trener i korte og helst harde intervaller.

ØVRIGE APPER:

Swingtimer brukes når du trener med kettlebells. Den er enkel i bruk og tar tiden på treningsintervallene, pausene og antall repetisjoner.

Adidas MiCoach er en litt annerledes app der du må inn på nettsiden til appen for å få skikkelig utbytte av den. MiCoach er nemlig basert på at du setter opp treningsprogrammer på forhånd, og den kan benyttes til en rekke ulike idrettsgrener og styrketrening.

De fleste appene finnes i en gratisversjon og en litt mer avansert og omfattende betalingsversjon.

God trening!

Foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *